E.T. – Narrin matka, osa 4

Hyvää synkkää ja syksyistä lauantaiyötä kaikki kanssaeläjät! Ja sama englanniksi: It’s nice to be back in the village again, my fellow numbers! Tänään on tosiaan lauantai (Saturday), joka on saanut nimensä planeetasta nimeltään Saturnus. Jatkan tarinaa sen tiimoilta.

Tämä on jatkoa juttusarjan edelliselle osalle. Ensimmäiseen osaan pääset tästä.

Kortti 15: Paholainen

RWS_Tarot_15_Devil

Niille, jotka pelästyvät yllä näkyvää kuvaa, haluan sanoa pari rauhoittavaa sanaa: Tarotilla ja okkultismilla ei ole suoraa yhteyttä mihinkään pahaan. Sana “occult” tulee latinasta ja tarkoittaa yksinkertaisesti “kätketty”. Asiat, joita tässä juttusarjassa käsittelen, on kyllä pyritty kätkemään meiltä taviksilta, mutta ei se tieto itsessään ole pahaa tai hyvää. Eihän atomikaan ole “paha”. Mutta jos atomeista tekee ydinaseen niin se on vähän ikävämpi juttu.

Termi, jota käytän monesti näissä jutuissa on “esoteerinen”. Se tarkoitaa tietoa, joka on tarkoitettu vain tietylle rajatulle ryhmälle. Esimerkiksi E.T. -elokuvassa on paljon sellaisia tasoja, jotka on tarkoitettu vain tietyn porukan ymmärrettäväksi. Mitään pahaa siinä ei välttämättä ole. Perinteisesti näitä asioita opetetaan ns. mysteerikouluissa, mutta ajat muuttuu Eskoseni. Ja tässä ollaan. Itse kukin opettelemassa jotain ihan uutta.

Jos tästä pohjustuksesta huolimatta joku meemihouruissaan tuntee pelkoa tätä “paholaista” kohtaan niin haluan huomauttaa, että tämä tismalleen sama “paholainen” löytyy myös Helsingin keskustasta. Aiheesta voi lukea Eliittiblogista: Elias Lönnrotin patsas

Mutta mennään asiaan eli elokuvaan… Edellinen kortti (nro 14) oli “auringonlaskun” kortti ja tässä Paholais-kortissa ollaan jo ns. täysin yössä. Ja niin ollaan myös elokuvassa. Ensin näytetään kuinka uhkaava musta pakettiauto päivystää perheen talon edessä.

et-14

Musta on Saturnuksen symbolinen väri (Saturnus = musta aurinko). Symboliikassa musta edustaa myös kuria, järjestystä ja auktoriteettia. Saturnus on Paholais-kortin planetaarinen vastine.

Pakettiautosta tulee mieleen musta “kuutio”, ja kuutio on myös saturnuksen symboli (Saturnuksen pohjoisnavalla on valtava heksagoni, joka on kolmiulotteisesti katsottuna kuutio). Saturnuksesta voi lukea lisää myös eliittiblogista: Astro-teologia – osa 9: Saturnus-kultti

Mutta mennään elokuvassa eteenpäin.. Seuravaksi näytetään kuinka E.T. huohottaa raskaalla äänellä ja kasaa elektroniikkaa. EL on Saturnuksen jumala / henkilöitymä. Muinaisessa Egyptissä palvottiin jumalia/jumalattaria, joita olivat mm. IS(is)=kuu, RA=aurinko ja EL=saturnus. Monet EL-alkuiset sanat ovat etymologisesti lähtöisin tästä Saturnus- ja EL-symboliikasta. Siihen mistä sana Israel tulee, en mene tässä jutussa. Sitä voi jokainen halukas käydä kysymässä vaikka Spielbergiltä…

et-19

Tässä kohtauksessa näkyy muuten ensimmäinen viittaus siihen mitä E.T. on rakentamassa. Piirilevyssä on pyöreä reikä, jossa näkyy nuotin kuva. Myöhemmin E.T. rakentaa radiolähettimen, jossa käytetään levysoitinta. Todellisuudessa Saturnuksen renkaista kuuluu jatkuvaa ääntä eli yhteys levysoittimeen ja saturnuksen renkaisiin ei ole kovinkaan kaukaa haettu. Jopa sana LP lausutaan “elpee”.

Elokuvan kohtauksessa näytetään myös sahanterää, jonka reunat muistuttaa auringon säteitä. Tämäkin on viittaus mustaan aurinkoon – Saturnukseen.

et-20

Sitten näytetään kuinka E.T. katselee taas sarjakuvaa. Siinä sarjakuvassa päähenkilö on “jumissa” vieraalla planeetalla samoin kuin E.T. on “kahlittuna” lastenhuoneen komeroon. Kortissa mies ja naishahmot ovat kahlittuna kiviseen jalustaan.

et-15

Seuraavaksi näytetään kukkia, jotka alkavat kuolemaan. Valo on poistunut ja aurinko on mennyt manalaan. Paholais-kortin astrologinen vastine on Kauris ja kauriin merkkiin siirrytään talvipäivän seisauksen aikaan. Keltaisten kukkien kuolema on hieno vertaus “auringon kuolemaan”.

et-16

Seuraavaksi näytetään kuinka E.T. nostaa ilmaan kolme esinettä ilmaan ajatuksen voimalla. Yksi niistä on se aiemmassa kohtauksessa esiintynyt kahdeksankulmainen sateenvarjo, joka oli siis aurinkosymboli.

et-17

Mutta miksi E.T. haluaa nostaa ylös juuri kolme esinettä, joista yksi on aurinkosymboli? Spielberg tietää mitä tekee ja tuntee myös astroteologian. Hän tietää myös mistä Jeesuksen kuolemassa ja ylösnousemuksessa kolmen päivän jälkeen on kyse.

Jaa mistä? No mitä tapahtuu kun tähtitaivaalla ollaan tässä paholaiskortissa eli “Kauriin merkissä”? Lainataan Eliittiblogia ja säästetään aikaa:

Aurinko liikkui tähtikartalla koko vuoden, mutta juuri joulukuun 22. päivä sen liike näytti pysähtyvän – kolmeksi päiväksi. Myös auringon matala liikerata pysyi muuttumattomana – kolmena päivänä. Auringon “kuolema” kesti 22. päivästä 24. päivään. 25. päivän aamuna aurinko aloitti taas liikkumisensa tähtikartalla siirtymällä asteen kohti pohjoista näyttäen nousevan joka päivä taas hieman korkeammalle. Aurinko oli siis kolme päivää “kuolleena”, kunnes se “nousi kolmantena päivänä kuolleista”.

Tätä auringon kolmen päivän “manalassa käyntiä” korostetaan myös siten, että seuraavaksi elokuvassa Elliot meikkaa itseään pelottavan näköiseksi kolmen peilin edessä.

et-18

Sisko kyselee esiintyykö Elliot haamuna. Elliot sanoo ei, mutta ei kerro mitä hän esittää. Miksi vastaus jäi kuulematta? Siinä täytyy olla juju. Hmm…. Näyttäisi vampyyriltä.. joku dragula tai joku muu verta imevä otus… Hei – kenties lepakko? Kortissa paholaisella on lepakon siivet selässään. Ja Elliotilla on vielä harmaat vaatteetkin eli kortin siipien väri. Elliot kysyy siskoltaan “You know the plans by heart?”. Heti uusi viittaus vereen ja lepakko-teemaan.

Viereisessä huoneessa äiti sanoo Elliotin veljelle: “Listen, buster. You won’t get four blocks in this neighbourhuud dressed like that”. Eli hän puhuu siitä, ettei veli pääse kulkemaan ja käyttää termiä “block”, joka tarkoittaa korttelia, mutta myös kivenjärkälettä (löytyy kortista). Sanallista symboliikalla leikittelyä.

Kamera siirtyy taas kuvaamaan siskoa, joka sanoo “en ole tyhmä tiedätkös”. Ja samaan aikaan verenimijäksi pukeutuvan Elliotin edessä näkyy iso kiiltävä M-kirjain (Mason?). Paitsi, että se näyttää oikeasti väärinpäin kääntyneeltä W-kirjaimelta. W on numerologisesti 5 eli taas viittaus viidenteen elementtiin. Ehkä. Tulkitkaa itse.

et-21

Sitten näytetään kuinka E.T. on edelleen jumissa (ns. kahleissa) lasten huoneen kaapissa. Ylähyllyllä näkyy peli “Sit’n Spin”. Kortissa näkyy jalustalla istuva paholainen ja teemana on “kahlitseminen”. Elliotin selässä on reppu jonka sisällä on musta laatikko. Aivan kuten kortin “paholaisen” alla näkyvä kivi. “Musta kuutio” on myös Saturnus -symboli.

et-23

Yksi joka kiinnitti huomioni tässä kohtauksessa on “Exit” kyltti. Aivan kuin E.T.:lle olisi näytillä helppo tie ulos komerosta, oikein viitalla korostettuna. Aivan kuten kortissa näkyvät mies ja nainen… heidän kauloissa olevat ketjut eivät ole niin kireällä, etteivätkö he voisi vain nostaa kahleitaan pois kaulasta ja kävellä pois. Myöskään E.T.:tä ei todellisuudessa kahlitse mikään, hän on itse päättänyt pysyä kahlittuna komerossa.

Sitten näytetään, kuinka lapset tulevat alakertaan naamioituneina ja äiti tulee katsomaan heitä. Äiti näkee lasten asut ja alkaa kiljumaan juuri kaappikellon kohdalla. EL, Kronos ja Saturnus ovat ajan jumalia. Esimerkiksi kirkkojen kellot (BELL) antoivat muinaisille ihmisille ajantajun (silloin ei ollut rannekelloja). Tarkkaan harkittu yksityiskohta jälleen kerran. Nostan hattua Spielbergille!

et-26

Nyt tullaan mielenkiiintoisten tulkintojen äärelle. Kuvaako äiti tässä kohtauksessa kortin “feminiini-puolta” eli kiveen kahlittua naista? Vai paholaista? Itse väitän, että paholaista. Hänen “kissankorvat” ovat viittaus sarviin. Silmäkoristeet on viittuas taakse vääntyviin silmiin, jotka näkyy kortissa. Vartalonmyötäinen pantteripuku on viittaus siihen, että hänellä ei ole muuta kuin “oma turkki päällään”. Hän on siis “naispaholainen”.

Ja miksi äidille on laitettu niin överi-korostettu vyö? No siksi, että Saturnusta kiertää renkaat. Sana Belt tuskin sattumalta sisältää kirjaimet EL?

En ole taiteen asiantuntija, mutta eikös äidin takana näkyvä taulu viittaa cubismiin? Sen voisi sitten taas tulkita viittaukseksi saturnukseen / kuutioon / heksagoniin..

et-37

Kuva siirtyy hetkeksi Elliotiin, joka ottaa tuijottavan katseen maahan. Tismalleen sama outo katse kuin kortin paholaisella. Elliotin takana palaa kynttilät. Kortissa näkyy liekit “paholaisen” vierellä / takana.

et-33

Sitten näytetään Elliotin veljeä, joka muistuttaa myös vahvasti sitä kortin “paholaista”.

et-27

Mutta hän voisi edustaa myös kortissa näkyvää kahlittua miestä. Siksi hänellä on veitsi päässään (sarvet). E.T. yrittää parantaa haavan veljen päässä. Taas viittaus kortissa näkyvään tuleen ja soihtuun.

et-28

Lopulta palapeli ratkeaa. Äiti on paholainen, Elliot on mies ja veli on kortin nainen. Ja mistä sen näkee? Siitä, että veli pitää kädessään kassia, jossa on valkoinen yksisarvinen. Se on kuun / feminiinisyyden symboli.

et-38

Asia korostuu myös siten, että Elliot ja veli ovat ns. kahlittuna E.T.:hen. He eivät voi päästää irti sillä muuten hän kaatuisi. E.T. jopa näyttää kortin kivipaasilta, joka on peitetty lakanalla.

Ja entäs se äiti? Hänetkin on kahlittu kotiinsa, koska mies on karannut maailmalle. Tuli palaa myös tämän hahmon takana (taas viittaus korttiin).

et-31

Ja mitä äidillä on kädessä? Kuution muotoinen Polaroid-kamera! Taas saturnus-symboli.

Sivuhuomio: Voisiko “Polaroid” kuvata myös sanaa “Polaris” eli napatähteä, pohjantähteä, joka oli muinaisille viisaille tärkeä? Voisiko kortin tulkita niin, että paholainen istuu kortissa maapallon lävistävän napa-akselin päällä? Ei mielestäni olisi yhtään hassumpi tulkinta. Se selittäisi myös sen mikä yhteys Tarotin tällä kortilla ja luvulla 666 on: Astro-teologia – osa 5: Pedon luku. Paholaisella on kädessään myös soihtu / sauva, joka on vähän kallistunueena. Onko se vertauskuva maapallon kallistuneelle akselille?

Seuraavaksi näytetään kuinka äiti antaa kotiintuloaikoja lapsille (ajan jumala Cronos/EL taas liikenteessä). Hän nostaa oikeassa kädessä olevan sauvan ylös ja pitää vasenta kättä alhaalla. Hmm. Juuri päinvastoin kuin kortissa näkyvä paholainen. Mutta sama asia kuitenkin. Ja samat värit! Ja silmät ja korvat.

et-40

Äidin takana näkyvä luuranko kuvaa auringon kuolemaa, josta jo aiemmin puhuttiin.

E.T. katselee äitiä lakanan rei’istä. Ja mitä se näkee? Äidin jalat sidottuna toisiinsa! Puhdas subliminal, jota kukaan elokuvan katsoja tuskin huomaa. Myös paholainen on itse kahlittu paikoilleen? Tai ehkäpä pelkästään hän?

et-41

 

Kohtaus jatkuu ja jokaisessa kuvassa näytetetään Elliot ja veli kiinnittyneenä valkoiseen paasiin (E.T.). Tämä on puhdas vertaus kortin kahleisiin. Vastaan tulee myös muita hirviöitä, jotka voidaan tulkita viittauseksi kortin paholaiseen.

et-44

Joillain jopa narrin opas, Anubis (koira) mukanaan..et-43

Jotkut ovat menneet niin pitkälle, että ovat panneet koiran isännän paikalle (viittaus alistumiseen, joka näkyy myös kortissa)..

et-45

Lopulta vastaan tulee Star Warsin Yoda, jolloin E.T. sanoo “Home” ja lähtee tyypin perään. Viittaus siihen, että E.T. on korkeampi voima, viisaus, tietoisuus.

et-47

Ja vieläkin näytetään kuinka kaksi hahmoa on kiinni keskeltä…

et-48

Kohtauksen lopussa E.T. nostetaan polkupyörän koriin, joka on kuution muotoinen. Kuutio on siis se Saturnus-symboli…

et-49

Elokuvan tässä kohtauksessa näytetään lukuisia kertoja kuinka aurinko on laskemassa. Viittaus korttiin ja Kauriin merkkiin.

Lue seuraava osa ››

Leave a comment

0 thoughts on “E.T. – Narrin matka, osa 4

  1. Paholainenhan on materialismin ja maallisuuden (vastakohta hengellisyydelle) kortti. Kumpaa Halloween on (nykyään) juhlana enemmän, materialismia vai hengellisyyttä?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *