The Prisoner – Jakso 1, osa 2

Jatketaan siitä mihin edellisessä jutussa jäätiin..

4. Numero 666

Kun Prisoner, jolle on annettu numero 6, saapuu kylän tutustumis-kierrokselta kotiinsa, häntä odottaa sisäkkö, jolle on annettu numero 66. Eli saadaan numerosarja 666 – “number of the beast” tai “number of the man”. Siitä aiheesta löytyy kirjoitus Eliittiblogista.

Luku 666 tulee vastaan myös kaikkien kyläläisten käyttämästä “Be seeing you” tervehdyksestä.

The Prisoner oli varmaan ensimmäisiä tuotantoja, jossa tätä merkkiä käytettiin näkyvästi. Sittemmin kyseinen merkki on tullut äärimmäisen käytetyksi symboliksi viihdeteollisuudessa. Myös tästä oli juttua samassa eliittiblogin kirjoituksessa.

Numerosarja 666 tulee vastaan myös jakson lopussa, kun aiemmin nähty sisäkkö on “hoideltu pois kuvioista” ja hänen numeronsa on annettu vanhalle shakkia pelaavalle merimiehelle. Nyt hänen numeronsa on siis 66 ja päähenkilö nro 6 ottaa häntä vastaan shakkiottelun.

Sivuhuomio: En ole ihan 100% varma, mutta mielestäni numero 66 oli yhdessä vaiheessa myös taksikuskilla. Siinäkin kohtauksessa korostotettiin 666-numerosarjaa, kun päähenkilö heitti oman 6-numeropinssinsä taksin takapenkille.

Mutta palataan vielä siihen shakki-kohtaukseen… Sekä numerosarja 666 että mustavalkoinen ruudukko ovat vapaamuurareille tuttuja tärkeitä symboleita.  

Huomattavaa kohtauksessa on myös takana näkyvä vene, jonka mastoon johtaa tikkaat. Merimies myös suosittelee menemään veneelle. Aiemmassa kohtauksessa myös nähtiin kuinka ihmiset kiipeilivät tikapuita ylös ja alas.

Tässä kohtaa voisi pysähtyä vaikka miettimään tämän vapaamurareille tutun kuvan merkityksiä…

Ensimmäisen jakson lopussa shakkia pelaava mies kiteyttää laajemman viestin  hyvin: “We are all pawns” eli “olemme kaikki pelinappuloita”. Pawn-sanan voi myös tulkita shakin vähäpätöisimmäksi nappulaksi eli sotilaaksi. Kaikki on korvattavissa – aivan kuten se sisäkkö, joka joutui epäonnistuttuaan “poistumaan” ja antamaan numeronsa tälle herralle.

Numerosarja 666 vilahtaa myös kohtauksessa, jossa päähenkilö saa käyttöönsä kylässä tarvittavat kortit (henkilökortti, luottokortti jne).

5. Värit

The Prisoner -sarjassa lähes kaikella on joku symbolinen merkitys. Niin myös väreillä. Näkyvin on tietysti musta-valko-aihe (shakkilaudat jne). Myös kartta, jonka päähenkilö ensin saa, on mustavalkoinen. Isomman kartan saa vain värillisenä ja se on huomattavasti kalliimpi.

Mustavalkoiseen dualismi-symboliikkaan viitataan myös ihan jakson lopussa, kun kääpiö-kätyriä vilautetaan. Mustavalkoinen sateenvarjo ei ole näyttävästi esillä vain sattumalta.

Yleisesti kylässä käytetään hyvin kirkkaita värejä… Arki on yhtä sirkusta. Aivopestyt ihmiset elävät onnellisena. Aluksi he voivat kapinoida, mutta hyväksyvät lopulta roolinsa eivätkä poistuisi enää kylästä, vaikka voisivat.

Tässä kohtauksessa päähenkilö kysyykin numero kakkoselta “You brought them to your way of thinking?”. Eli hän syyttää kylän johtoa alamaistensa aivopesemisestä. Numero kaksi vastaa, että “heillä oli mahdollisuus valita” – mielenkiintoinen yksityiskohta.

Mutta palataan vielä niihin väreihin… Päähenkilön eli numero kuuden omat vaatteet olivat täysmustat, kunnes ne poltettiin ja hänelle annettiin uudet “kylän vaatteet”. Hänelle ei suostuttu kertomaan polttamisen syytä. Uudetkin vaatteet ovat mustat, mutta reunoja koristaa valkoiset raidat.

Miksi kylässä pitää olla vastakohtia (valoa ja pimeyttä) symboloivat vaatteet? Ei toista ilman toista? Olemassaolon perusedellytys? Itseäni on aina kiehtonut myös muoto, jonka valkoiset raidat muodostaa. Kuvaako se ruumisarkkua, jossa sielu on vangittuna? Arkku-symboliikasta oli muuten myös juttu eliittiblogissa

6. Symbolit ja merkit

Päähenkilö pääsee vilkaisemaan myös sairaaloiden sisään, jossa tunnutaan tekevän outoja MK Ultran kaltaisia aivopesu-tutkimuksia. Yhdessä vaiheessa vilahtaa tutkimuslaitteiston näppäimistö, jossa on aika oudot merkit.

Toisessa kohtauksessa huomioni kiinnittyi seinällä olevaan tauluun, jossa ensimmäiset kirjaimet ovat A X ja O. Tuostakin olen joskus lukenut jotain. Kyseessä on siis kreikkalaiset kirjaimet. Alfa ja Omega on selviä ja myös tuolla X-kirjaimella siinä välissä oli joku merkitys.. Pitää joskus ajan kanssa tsekata miten se meni..

7. Tarkkailukeskus

Tämä nyt ei ole mikään uusi havainto, mutta mainitsen sen silti. Paikka, josta päähenkilöä ja koko kylää tarkkaillaan, on mielenkiintoinen. Keskellä pyörii keinulaudan tyyppinen koneisto, joka pyörii ympäri. Sisäkehällä, tarkkailijoiden alla näkyy kylän kartta. Se on myös ainoa kartta, jonka kylän asukkaat saavat kaupasta. Laajempaa karttaa ei ole asukkaille saatavilla, kuten päähenkilö saa huomata tässä ensimmäisessä jaksossa.

Tarkkaamossa, kauempana seinällä (vasemmalla) on kuitenkin koko maapallon kartta. Oikealla seinällä puolestaan näkyy tähtikuviot. As above, so below… Onko mitään arvauksia keitä nämä tyypit ovat, joilla on kaikki kartat käytettävissään maan ja taivaan välissä..? Oletteko koskaan miettineet mitä vapaamuurareiden Jachin ja Boaz -pylväät kuvaa? Jep.. maata ja taivasta..

Lisäys:
8. Atlas

Unohdin kokonaan mainita kohtauksen, jossa päähenkilö kulkee Atlas-patsaan ohi ja jää tuijottomaan sitä. Kuva vielä zoomataan patsaaseen erittäin tarkoitushakuisesti. Samaan aikaan kovaäänisistä tulee kaksi ilmoitusta: 1) mansikkajäätelö on alennuksessa ja 2) varoitus siitä, että myöhemmin päivällä voi vähän sataa.

Miksi Patric McGoohan on halunnut korostaa tätä patsasta ja tuota kaksiosaista ilmoitusta, josta ensimmäinen osa on aika maallinen ja toinen liittyy taivaan tapahtumiin? Löytyisikö vastaus Eliittiblogista? Lainataan sieltä:

Alkuperäisessä myytissä Atlas kannatteli maapallon sijaan taivaankantta / astrologista eläinrataa. Atlas oli eräänlainen vastine druidistiselle maailmanpuulle, eli Maan napa-akselille, joka osoittaa kohti napatähteä. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Pyhät puut.

Wikipedian mukaan Atlas alettiin kuvata kannattelemassa myös maapalloa 1600-luvulta alkaen – vaikka kreikkalaismytologiassa ei tällaista kuvamotiivia tunnetakaan. Nykyään Atlas-aiheisista patsaista löytyy molempia versioita. Syy selittynee vapaamuurarisymboliikalla, johon kuuluu maapalloa ja taivaankantta kannattelevat pylväät Jachin ja Boaz.

9. Mistä tässä on kyse?

Lopuksi voisi tietysti palata laajempaan kysymykseen: Mikä tämä kylä oikein on? Mistä päähenkilö irtisanoutui ennen tähän kylään joutumistaan? Työstäkö vai oliko kyseessä allegoria jostain muusta? Miksi irtisanoutuminen tapahtui maan alla?  Miksi näiden kahden “todellisuuden” välillä on läpäisemätön este, jota vartioi lentävä pallo, rover? Entä mitä se symboloi?

Ja jos palataan koko sarjan alkusekunteihin niin miksi se avoauto oli niin isossa osassa? Alussahan päähenkilö ajaa horisontista kohti kameraa autolla, jossa on keltainen keula.

Tarotin kortti 7 on nimeltään “Sotavaunut” ja nykyaikaan käännettynä se vastaa autoa. Tämän kortin symboliikkaan perehtymisen voi aloittaa vaikka biddytarot-sivulta

Siinäpä vähän aivojumapan aiheita itse kullekin. Itse taidan tänään katsella sarjan toisen osan (siitä lisää seuraavassa jutussa…)

One thought on “The Prisoner – Jakso 1, osa 2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *