The Prisoner – Jakso 2, osa 3

Jatketaan vielä kolmannen kerran siitä mihin viimeksi jäätiin. Eli käsittelyssä edelleen Prisoner-sarjan toinen osa: “The Chimes of Big Ben”.

11. Global Village

Kohtaus, jossa Prisoner ja nro 2 kohtaavat rannalla on huikea. Numero 2 tuntuu lausuvan suoraan tosielämän NWO (uusi maailmanjärjestys) ideologian. Hän jopa käyttää termiä “blueprint for world order”. Tähän Prisoner vastaa humoristisesti haluavansa itse olla ensimmäinen ihminen kuussa. Tässä dialogi sanasta sanaan:

Number Six: Has it ever occurred to you that you are just as much a prisoner as I am?

Number Two: Oh my dear chap, of course–I know too much. We’re both lifers.

Number Two: I am definitely an optimist. That’s why it doesn’t matter “who” Number One is. It doesn’t matter which “side” runs the Village.

Number Six: It’s run by one side or the other.

Number Two: Oh certainly, but both sides are becoming identical. What in fact has been created is an international community–perfect blueprint for world order. When the sides facing each other suddenly realize that they’re looking into a mirror, they will see that “this” is the pattern for the future.

Number Six: The whole Earth as the Village?

Number Two: That is my hope. What’s yours?

Number Six: I’d like to be the first man on the moon.

Tämä dialogi löi itseni jotenkin ällikällä. 60-luvun lopun katsojat tietysti ymmärsivät omalla tavallaan mitä tarkoitettiin, kun puhutaan siitä “kumpi puoli johtaa kylää”. Tuolloin elettiin kylmän sodan aikaa ja itä ja länsi olivat täysin kaksi eri maailmaa, ikäänkuin vastakohdat. Numero 2 puhuu tässä siis vastakohtien yhdistymisestä – jonka voi ymmärtää joko poliittisesti tai paljon syvemmin.

12. Uintiretki

Seuraavaksi nähdään numero 8:n pakoyritys saarelta. Hän lähtee uimaan, mutta rover ottaa hänet kiinni. Nainen painuu veden alle ja näyttää hukkuvan. Kun nainen raahataan rantaan, hän myös näyttää kuolleelta. Hän ei kuitenkaan kuole vaan nähdään hetken päästä hengissä. Viitataanko tällä vapaamuurarien symboliseen kuolemaan, josta EES kirjoitti? Erikoisesti tuo juttu liittyy vielä veneenveistoon ja sekin teema tulee vahvasti tässä Prisoner-jaksossa vastaan myöhemmin…

Numero 2 tutkii naisen tietoja ja huomaa, että hän on ollut olympia-mitalisti uinnissa jo 17 vuotiaana.

Taas mielenkiintoinen numero-yksityiskohta, sillä tarotin kortissa 17 (tähti) nähdään nainen veden äärellä. Ja 1+7=8 eli päästään taas siihen rohkeus/voima -teemaan. Uinti, paluu rannalle, jne.. Tähti-kortissa nähdään nainen kaatamassa vettä veteen ja maalle.

Lainaan tähän väliin taas EES-blogia:

Tähti kuvaa alitajuisen ja tietoisen mielen yhteyttä. Kortissa naisella on kaksi astiaa. Toisesta astiasta kaadetaan vettä maalle – toisesta veteen. Maalle kaadettava vesi edustaa tietoisen mielen tasoa, maallista maailmaa. Veteen kaadettava vesi edustaa alitajuntaa, symbolien ja arkkityyppien maailmaa.

Kun ihmismielen molemmat puolet “virtaavat”, hän kykynee ymmärtämään maailmaa ja sen totuuksia. Tähti, tai pentagrammi, edustaa magiaa, maageja tai Muinaisia viisaita (kortti Taikuri). Kyse ei ole mistään hokkuspokkushöpöhöpöstä, vaan maailmankaikkeuden salaisuuksien ymmärtämisestä. Tämä ymmärrys voi syntyä vain ihmismielen molempien puolien yhteistyöstä.

13. Puusepäksi

Prisoner lupaa tehdä diilin numero kakkosen kanssa sillä ehdolla, että nainen vapautetaan. Numero 6 lupaa osallistua kilpailuun ja näyttelyyn veistämällä jotain puusta. Numero kaksi on ensin huolissaan siitä, että ei kai nro 6:lla ole kirveitä, miekkoja tai talttoja, koska ne on vääriin käsiin juotuessaan vaarallisia (kaikki ovat muuten myös vapaamuurari-symboleita btw). Tässä vaiheessa kannattaa lukea myös tämä EES-juttu: Astro-teologia – osa 18: Puuseppä

Prisoner sanoo, ettei syytä huoleen, hän on itse tehnyt omat työkalunsa. Numero 2 naureskelee Prisonerin luolamies-asenteelle. Tähän prisoner sanoo, että saattaa vielä keksiä tulenkin.

Tässä vaiheessa kannattaa lukaista myös tämä EES-blogin juttu: Astro-teologia – osa 12: Tuli-kultti

Seuraavassa vaiheessa nro 6 ja nro 8 alkavat esittää rakastavaisia, vaikka ovat oikeasti aikeissa paeta yhdessä (taas tulee mieleen kortit rakastavaiset ja paholainen).

Kun Prisoner lähtee kaatamaan puuta nro 8:n kanssa, heitä seuraa pyörivä pääpatsas, joka kuvaa Julius Caesaria (kääntyy akselinsa ympäri seuraamaan kaksikkoa).

Hmm.. puun kaato, pyöriminen ja Julius… Mistäs tämä yhdistelmä olikaan tuttu… Ainiin – EES blogista: Astro-teologia – osa 25: Joulukuusi. Samalla he keskustelevat siitä miten pääsisivät purjehtimaan pois saarelta. Prisoner kaataa puun ja veistää sitä koko loppupäivän. Ja minkä näköinen on lopputulos?

Vesica Piscis -muoto ja puuseppä keskellä… Tässä ei tietenkään ole mitään symboliikkaa, eihän?

Numero 2 kysyy Prisonerilta mitä siitä on tulossa, johon hän vastaa, että se selviää vasta kun kaikki kolme osaa ovat valmiita. Numero 2 muistuttaa, että työkalut ovat periaatteessa kiellettyjä, johon Prisoner vastaa:

14. Villagen sijainti

Numero 8 väittää tietävänsä kylän sijainnin (Liettuassa). Pari suunnittelee pakomatkan rautaesiripun läpi eli Neuvostoliiton puolelta Saksan läpi Tanskaan ja sieltä Englantiin. Tässä täytyy taas muistaa 60-luvun lopun ajan henki. Elettiin kylmää sotaa ja Berliinin muuri oli vielä pystyssä. Kun suunnitellaan reittiä idän ja lännen välillä, puhutaan symbolisesti vastakohtien yhdistymisestä tai reitistä niiden välillä. Mies (nro 6) on lisäksi lännestä (britti) ja nainen (nro 8) idästä (Eestistä… tai kuten Prisoner jakson alussa korosti – Neuvostoliitosta).

Itä vs länsi, vasen vs oikea aivolohko, feminiini vs maskuliini, tietoinen mieli vs alitajunta, Jin vs Jang… Tarot on täynnä tätä aihetta (mm. ne 14 ja 17 kortit).

15. Veistoksen esittely näyttelyssä

Sitten siirrytään käsityönäyttelyyn. Ensin nähdään aiemmasta kohtauksesta tuttu shakin pelaaja, joka on rakentanut oman shakkipelilaudan ja nappulat. Hän tykkää itse eniten kuninkaasta. Se onkin veistetty nro 2:n näköiseksi.

Mieleen tulee myös Tarotin kortti 4: Hallitsija.

Shakkimiehen takana näkyy vielä mielenkiintoinen kivipaasi, josta tuli mieleen hallitsijan tuoli..

Sitten tulee jakson huvittavin kohta, jossa numero 2 esittelee Prisonerin tekemän “veistoksen”. Hän aloittaa kutsumalla numero kuutosta “meidän omaksi Epsteiniksi”.

Tällä hän viittaa käsittääkseni kuvanveistäjä Jacob Epsteiniin. Huvittavinta on se, että kyseisen taiteiljan käsialaa on mm. teos nimeltä “St Michael’s Victory over the Devil”, joka puolestaan liittyy raamatullisiin tarinoihin ja arkkienkeli Mikaeliin.

Ja jos joku on lukenut juttusarjaa alusta asti niin muistaa, että numero 2 kuvaa tässä jaksossa (oman tulkintani mukaan) tarotin Paholaista. Aika ovelaa huumoria, jos tämä on tarkoituksellista eikä sattumaa 😀

Raati katselee teosta, joka muodostuu kolmesta osasta ja ihmettelee mitä se tarkoittaa. Prisoner sanoo, että “se tarkoittaa sitä mitä se on”.

Teoksen nimi on “Escape” eli “Pako”. Yksi raatin jäsenistä arvaa, että kyseessä on kirkon ovi. Prisoner sanoo “oikein arvattu ensimmäisellä”.

Montako EES-blogin osumaa voi yhteen jaksoon mahtua? No tässä taas yksi: Astro-teologia – osa 8: Kuu-kultti. 

Ja lainaus siitä:

Katolinen Kirkko käyttää termiä Holy Mother Church. Katsokaapa kirkon ovien muotoja. Ne ovat usein muodoltaan vaginaalisia. Seremoniassa isä edustaa maskuliinia, eli siitintä. Morsian, joka on puettu valkoiseen pukuun, jonka perässä on pitkä laahus, edustaa tietenkin siittiötä. Tultuaan sisään emätinaukkoa muistuttavasta ovesta he kulkevat pitkin käytävää kohti alttaria. Tämä on symbolisesti siittimen vieminen sisään emättimeen. Isä luovuttaa morsiamen, eli tapahtuu symbolinen siemensyöksy. Morsian ja sulhanen kohtaavat alttarilla, jonka pyöreä muoto edustaa munasolua. Liiton solmiminen alttarilla edustaa hedelmöitystä. Alttarilla syntyy uusi entieteetti, aviopari, eli sikiö. Aviopari poistuu kirkosta ja kiertää sivuovesta takaisin sisään, jotta voidaan viedä rituaali loppuun: Hääpari tulee ulos vaginaalisesta ovesta, eli uusi entiteetti, uusi ihminen syntyy. Hääseurue hurraa ja heittää heidän päälleen riisiä. Riisi on hedelmällisyyden ja syntymän symboli.

Mutta Prisoner jatkaa teoksen selittämistä. Hän sanoo, että sen toinen osa eli takana näkyvä reikäinen levy on “ovi”, joka kuvaa joko vapautta tai estettä sille riippuen näkökulmasta.

(Tässä välissä on hyvä muistaa kirkko-symboliikka, naisen ja miehen suhde ja se Paholais-kortti… Mutta jatketaan..)

Hän jatkaa kolmannen osan selittämiseen: “Free to escape to this… The symbol to human aspirations – knowledge, freedom, escape.”

Tässä vaiheessa yksi raatin jäsenistä ottaa hatun päästään kuin kirkossa ja kysyy: “Why the crosspiece?” eli “Miksi tuo ristikappale?”. Tähän Prisoner vastaa “Why not” eli “Miksei”. Raati riemuitsee ja sanoo tajuavansa, mutta ihmettelee missä kohtaa teosta on “numero 2” (kaikkien muiden kilpailijoiden teoksista se löytyy).

Jatkuu seuraavassa osassa…

 

 

 

 

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *