Kuulennot, Stanley Kubrick ja The Shining / Hohto, osa 2

Tämä on jatkoa juttusarjan edelliselle osalle. Tässä sarjan osassa mennään melkein överi-tulkintoihin ja vähän aiheen ohikin, mutta tykkään kuitenkin kääntää ympäri jokaisen kiven, kun teen näitä analyysejä. Se nyt vain on tyylini. Yrittäkää kestää 🙂

Kotona aamiaispöydässä

Jackin haastattelun aikana siirrytään hetkeksi näyttämään hänen kotiaan, jossa vaimo Wendy ja poika Danny keskustelevat hotelliin muuttamisesta talveksi. Danny sanoo, ettei kotona olekaan ketään kenen kanssa leikkiä. Tämä “play” sana kannattaa pitää mielessä sillä myöhemmin Jack kirjoittelee tuosta samasta aiheesta. Jack ja Danny voidaankin erään tulkinnan mukana nähdä yhtenä ja samana henkilönä, persoonan eri puolina – leikkisänä lapsena ja aikuistuneena, todelliselle maailmalle silmänsä avanneena miehenä. Danny siis haluaisi lähteä hotellille (kuu-projektiin) sillä se houkuttaa häntä.

Itse kiinnitin tässä kohtauksessa huomiota pariin yksityikohtaan: Dannyn paita muistuttaa Amerikan lippua ja sen keskellä on Väiski Vemmelsääri. Wendyn mukissa on Tom ja Jerry. Edustaako Jackin koti lapsenomaista amerikkalaista mielikuvitus-todellisuutta? Nuo kyseiset sarjakuvat on varmasti vaikuttaneet suuresti myös Stanley Kubrickiin ja hänen työhönsä. Tässä pari esimerkkiä:

Väiski Vemmelsääri (Haredevil Hare 1948):

Tom ja Jerry (The Rocket Ship to the Moon 1958):

Toinen yksityiskohta tässä kohtauksessa on se, että hörppiessään Tom&Jerry -juomaansa Wendy lukee kirjaa “Sieppari ruispellossa”. Se on myös mielenkiintoinen teos kummien juttujen näkökulmasta, sillä jotkut väittävät sitä käytetyn työkaluna mielenhallinta-operaatioissa. Se voi olla ihan huuhaata, mutta jokainen pääteltköön itse. Tässä yksi kirja aiheesta: The Catcher in the Rye Enigma: J.D. Salinger’s Mind Control Triggering Device or a Coincidental Literary Obsession of Criminals?

THE CATCHER IN THE RYE ENIGMA unearths the mysteries surrounding the 1951 novel The Catcher in the Rye, by J.D. Salinger – arguably the most controversial book of all time. Nicknamed the ‘Bible of teenage angst’, the classic novel, which is frequently labeled immoral by different groups, has been banned in various parts of America over the decades. However, the main controversy, and indeed the most common reason for it being banned, was that it either inspired or was associated with some of the most infamous crimes of the 20th Century. These crimes include the murder of John Lennon and the attempted assassination of President Reagan.

The allegation directed at Salinger is that he (and/or his publisher) craftily implanted into the book neurolinguistic passages, or coded messages, that act as post-hypnotic suggestions or mind control “triggers”. In turn, these triggers enabled CIA handlers to activate Manchurian Candidates for assassinations. Some conspiracy theorists also believe the novel was part of the CIA’s now mostly-declassified mind control program MK-Ultra, and that while assassins were being brainwashed they were forced to read the book over and over until it was embedded in their minds.

But given that Salinger’s critically acclaimed masterpiece was one of the biggest selling books of the 20th Century, are the crimes it was associated with merely happenstance? Today, if a handful of different murderers had a copy of The Da Vinci Code or a Harry Potter book, or were all fixated on a similarly popular book, would it even make the news headlines?

Novelists, filmmakers and independent researchers James Morcan & Lance Morcan investigate these theories and counter arguments in THE CATCHER IN THE RYE ENIGMA – the fourth book of The Underground Knowledge Series. This balanced exposé ultimately leaves it up to you, the reader, to decide whether J.D. Salinger’s novel is a “Mind Control Triggering Device” or simply a “Coincidental Literary Obsession of Criminals” just as this book’s subtitle suggests.

Besides the criminals who targeted Lennon and Reagan, THE CATCHER IN THE RYE ENIGMA also details other deranged individuals who were obsessed with Salinger’s book including stalkers and murderers of leading political figures, film stars and other celebrities.

The idea that assassination codes are buried deep in Salinger’s book is one of the oldest conspiracy theories around and has been explored repeatedly over the decades with no smoking gun ever found. In fact, many familiar with Catcher conspiracies may think all the theories have already been proven to be false and there’s no need to drag them up yet again.

However, given what the authors have uncovered in their research for THE CATCHER IN THE RYE ENIGMA – especially the unique revelations on the history of mind control, the effectiveness of subliminal messages, the latest scientific studies on the brain, Salinger’s underreported dealings with the Americanized Nazis of Project Paperclip and the recently declassified documents on real-life Manchurian Candidates – they believe some of the theories swirling about the classic novel deserve another look.

Note that this title is an extended version of several chapters in The Orphan Conspiracies: 29 Conspiracy Theories from The Orphan Trilogy (Sterling Gate Books, 2014) also by James & Lance Morcan. The Catcher in the Rye Enigma therefore contains a combination of new material as well as some recycled material from The Orphan Conspiracies.

Mielestäni on joka tapauksessa mielenkiintoista, että juuri tuo Sieppari ruispellossa -kirja on valittu tähän kohtaukseen. Kuuraketit tosiaan kehitettiin Operation Paperclipin avulla (natsi-tiedemiesten tuonti jenkkeihin) ja natsien tiedetään tehneen mitä kummallisempia ihmiskokeita. Stanley Kubrick on tehnyt myös elokuvan Clockwork Orange, joka kertoo mielenhallinnasta. Hohto elokuvassa tulee muuten myös myöhemmin viittaus MK Ultraan / Monarchiin (siitä lisää myöhemmin).

Sekin on jännä sattuma, että juuri tässä kohtauksessa esitellään Dannyn mielikuvitus-ystävä Tony, joka puhuu Dannyn sormen kautta. Mielenhallinta, MK Ultra ja Monarch yhdistetään monissa teorioissa psykologisiin persoonallisuushäiriöihin. Kiinnostuneille suosittelen seuraavien englanninkielisten lyhenteiden googlaamista: DID, MID, MPD. On myös esitetty väitteitä, että Illuminatin kaltaiset salaseurat käyttäisivät MK Ultran / Monarchin / traumapohjaisen mielenhallinnan kaltaisia menetelmiä astronautteihin yms. merkittävillä tai julkisilla paikoilla oleviin henkilöihin, jotta he eivät koskaan paljastaisi salaisuuksiaan. Erilaisilla salaliitto-sivuilla tuodaan usein myös esiin yhteys näiden tekniikoiden ja lasten seksuaalisen hyväksikäytön välillä – ja oudosti, myös tämä hyväksikäyttö-teema löytyy Hohto-elokuvasta….

Tässä joku arvalla valittu YouTube-video tuosta mielenhallinta-aiheesta: MK Ultra & Monarch Mind Control-How It Is Done Part 1 (Itselläni ei ole näistä mitään mielipidettä, mutta seuraan kaikkia kummia juttuja mielenkiinnolla).

Mutta palataanpas nyt siihen itse elokuvaan… Seuraavassa kohdassa nähdään kuinka hotellin johtaja (tai Nasan edustaja jos niin haluaa nähdä) rekrytoi Jackia. Amerikanlippu pöydällä ja lasketuva kotka ikkunalla on hyvä muistaa samoin kuin Kennedyn näköinen “valtion edustaja”. Pitkässä keskustelussa Jack saa yksityiskohtaisen ja vakavan varoituksen siitä miten yksin tähän hommaan lähtevä jää – eristyksiin muista. Kertooko Kubrick tässä vertauskuvan kautta siitä miten hän otti vastaan tehtävän Apollo -kuulentojen ohjaamisesta ja millaisen sopimuksen hän joutui tekemään?

Samaan aikaan Danny käy peilin edessä keskustelua mielikuvitusyhstävänsä Tonyn kanssa siitä pitäiskö hotellille lähteä. Kuvaako Tony Dannyn (eli sitä kautta ehkä myös Jackin) omaatuntoa? Jack tietää, että tätä ei pitäisi tehdä, mutta se houkuttaa häntä. Deal with the devil, kenties?

Tässä vaiheessa Danny näkee ensimmäisen näyn kaksostytöistä ja verestä. Hmm.. Miten kaksoset ja veri voisi oikeasti liittyä kuuhun? (Hyppään tässä menkka-aiheen yli sujuvasti, koska jokainen varmasti tajusi?)

Tätä kohtausta voisi tulkita monella tavalla kuu-aiheen näkökulmasta. Kaksoset on astrologinen merkki, joka on englanninkielellä “Gemini”. Gemini oli myös NASAn ohjelman nimi, joka edelsi Apollo-ohjelmaa. Myös sen tunnuksessa nähdään kaksosmerkki “II”.

On hyvä myös muistaa mitä tapahtui sen jälkeen kun Geministä siirryttiin Apollo-ohjelman ensimmäiseen vaiheeseen. Silloinhan Apollo 1 -miehistö kuoli hiukan epäselvissä olosuhteissa avaruussukkulan sisään (lue: paloivat poroksi). Aiheesta on esitetty lukuisia salaliittoteorioita ja niihin liittyy mm. epäilyt siitä, että Gus Grissom (mukana myös Gemini-projektissa) haluttiin pois päiviltä. Hänhän oli laukonut lausuntoja ja epäilyksiä siitä, ettei Nasa mihinkään kuuhun pääse. Väitetysti myös Grissomin perhe uskoi, että hänet murhattiin. Siihen liittyi muistaakseni joku tahallisesti väärin asennettu metallilevy, joka sytytti tulipalon. En tiedä/muista aiheesta tämän enempää, mutta kiinnostuneet löytää varmasti lisäinfoa.

Joka tapauksessa kaksoset ja veri -symboliikan käyttäminen tässä yhteydessä Hohto-elokuvassa herättää kysymyksiä. Varsinkin kohdassa, jossa Jack tekee päätöksen lähteä hotellille eli ottaa työn vastaan.

Ja toki se veri-välähdys sisältää samaa kaksos / II -symboliikkaa. Kaksi hissin ovea, kaksi pylvästä niiden välissä,  kaksi tuolia, kaksi taulua jne.

Matka hotellille

Sitten hypätään vaiheeseen, jossa Jack on jo perheineen matkalla takaisin hotellille (tällä kertaa pysyvästi). He istuvat autossa ja villin arvaukseni mukaan tässäkin kohtauksessa on käytetty projisiotekniikkaa (auton ulkopuolella näkyvät maisemat) aivan kuten Apollo-kuukävelyiden ja Space Odyssdey 2001 -kuvauksissa.

Mielenkiintoisin yksityiskohta tässä auto-kohtauksessa on kuitenkin se, että he puhuvat Donner Partysta eli eräistä Amerikan uudisraivaajista, jotka kokivat yllättäviä vastoinkäymisiä matkallaan kohti länttä (allegoria NASAn pyrkimyksistä päästä kuuhun, ehkä?) Donner Partyn tyypit päätyivät lopulta syömään jopa toisiaan.

Keskustelun lopuksi Danny sanoo tietävänsä asiasta, koska on nähnyt sen telkkarista. Tähän Jack puoli-ivallisesti sanoo, että “näetkös, hän on nähnyt sen telkkarista!”. Onko kyseessä Stanley Kubrickin silmänisku sille, että ihmiset tietävät ja uskovat kaiken mitä tv:stä näkevät? Apollo 11 -kuukävely on edelleen tv-historian kovin juttu (ehkä JFK ja 9/11 ihan siinä samalla viivalla)…

Kun perhe saapuu hotellille, tulee taas päivän selvä viittaus A-kirjaimeen. Ensin näytetään hotellia, jonka takana pilvet ovat kietoutuneet A:n muotoisen vuoren ympärille. Se sijaitsee vielä suoraan hotellin pyramidimaisen keskikohdan takana.

Sen jälkeen kuva leikkaantuu seuraavaan kohtaukseen ja mitä nähdään seuraavassa kuvassa vuoren kohdalla? Jep… Ei tätä varmaan oikein selvemmin voi enää kuvallisesti kertoa…

Jatkuu seuraavassa osassa ››

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *