Kuulennot, Stanley Kubrick ja The Shining / Hohto, osa 6

Tämä on jatkoa juttusarjan edelliselle osalle. Juttusarjan alkuun pääset tästä linkistä.

Nyt seuraa elokuvan paljastavin kohtaus (ainakin jos haluaa uskoa, että Kubrick oli Apollo 11 -kuvausten ohjaaja). Keskiviikko-väliotsikon jälkeen nähdään Danny leikkimässä pikkuautoilla.

Kamera liikkuu taaksepäin paljastaen maton kuviot…

Samalla tennispallo vierii tummanruskeaa “tietä” pitkin Dannyn luo. Pallo on sama, jota Jack heitteli seinään eli sen voidaan ajatella kuvaavan avaruussukkulaa tai sen miehistöä, joka tulee lentämään kuuhun ja takaisin.

Tässä vaiheessa kannattaa huomioida se, että matto näyttää vähän samalta kuin Apollo 11:n kulmikas laukaisualusta ilmakuvassa. Laukaisupaikalle johtaa tiet vähän samalla tavalla kuin Dannyn autoleikeissä. Ja pitää muistaa, että Jack ja Danny ovat sama henkilö – Dannyn silmin kaikki on leikkiä.

Sitten tapahtuu mielenkiintoinen juttu. Danny nostaa päätään ja paljastaa paidan, joka hänellä on nyt päällään. Siinä on valkoinen raketti ja paidassa lukee: APOLLO 11 USA.

Yksityiskohta, jota kaikki ei välttämättä huomaa on se, että Kubrick on päättänyt tässä kohtaa kääntää Dannyn toisin päin mattoon nähden. Äsken pallo vieri tumman ruskeaa tietä pitkin, mutta nyt tie on kadonnut ja se onkin Dannyn takana. Mitä Kubrick tällä yritti sanoa? Sitäkö, että Apollo 11 projekti oli feikki? Kuvaa on manipuloitu? Asiat ovat väärin päin? Miksi tällainen alitajuinen viesti?

Danny nousee hitaasti maasta ylös aivan kuten Apollo 11 aikoinaan…

Kennedy Space Centeriä muistuttava mattokuvio jää alas / taakse….

Sitten Danny (tai siis Apollo 11) lähtee hitaasti pitkin käytävää kohti huonetta 237.

Danny / Apollo 11 saapuu huoneen 237 ovelle (muistetaan mikä oli kuun etäisyys maasta)…

Ovessa näkyy avain, jossa näkyy numeron lisäksi sana Room No. Eli kirjaimet R O O M N. Montako erilaista sanaa noista kirjaimista voi muodostaa? Room? Moron? Moon? Onko muita?

Room 237 is Moon you Moron!

Sitten nähdään Wendy säätämässä jotain laitteita hotellin kellarissa. Hän ei varmasti tajua laitteista mitään, mutta hänellä on ohjeet, joita noudattamalla hän pystyy tekemään työnsä.

Päteekö sama suurimpaan osaan niistäkin, jotka olivat mukana Apollo-ohjelmassa? Tekikö kukin vain omaa pientä hommaansa nenät papereissa tajuamatta mitä oikeasti mitä tapahtui?

Kellarissa muuten kahdessakin kohdassa nähdään juliste, jossa lukee Choking. Myös Danger-kyltti herättää huomion. Tästä hypätään suoraan Jackiin, joka näkee kamalaa painajaista kirjoituskoneensa ääressä. Aiemmassa kohtauksessa nähty vaalea kirjoituskone on muuttunut tumman harmaaksi. Kubrick tosiaan maalautti sen kesken kuvausten sellaiseksi. Miksi?

Puhutaanko nyt ns. black opsista eli projektista, joka toteutetaan salassa? Muuttuiko projekti tässä vaiheessa vaaralliseksi ja uhkailtiinko kenties mukana olijoita? Danny ainakin on saanut kaulaansa kuristus-ruhjeet ja hän on tapahtuman seurauksena täysin vaiti (sormi suussa) eikä vastaa kysymyksiin. Apollo 11 -paita päällä, ruhjeet kaulassa, kirjoituskone muuttaa väriään… Eikös tää nyt vaikuta aika selvältä vihjailulta siitä mitä mahdollisesti tapahtui Apollo-projektissa?

Sitten tulee pitkähkö Gold Room -kohtaus, jonka tulkitsemiseen en nyt löytänyt kipinää. Sielunsa myymisestä siinä kuitenkin puhutaan, joka tulee aika usein esiin Illuminatista lukiessa. Joutuvatko kaikki menestystä haluavat tekemään sopimuksen “maanpäällisen paholaisen” kanssa?

Sitten tulee taas hyvin mielenkiintoinen kohtaus, jossa Hallorann katselee televisiota (televisio oli se kanava, josta kaikki Apollo-ohjelman tuohon aikaan näkivät ja jonka Kubrick mahdollisesti ohjasi)… TV-studiollakin näyttää vähän samalta kuin Nasan tarkkailu-keskuksessa 😀

TV:stä tulevan lähetyksen lähetyspaikka on Florida. Myös Apollo 11 laukaisu kuvattiin Floridassa (Kennedy Space Centerissä). Jännä yhteensattuma.

Kiinnitin huomiota myös julisteisiin seinällä. Siellähän näkyy kaksi mustaa naista. Kuu on ikiaikainen naisen symboli (kuu on feminiini, aurinko on maskuliini). Mikä näitä kahta julisteiden naista yhdistää? Kunnon överi afrotukka, joka muistuttaa…. Hmm… Mitä se muistuttaisikaan? Black moon? Dark side of the moon? Kohtauksen jälkeen puhutaan vielä siitä kuinka linjat on poikki hotellille. Myös Apollo-lennon yhteys oli poikki silloin kun se lensi kuun pimeällä (mustalla) puolella.

Sitten tulee kohtaus, jossa näytetään kuinka nuori kaunis nainen viettelee Jackin. Hän kuitenkin huomaa tulleensa huijatuksi ja olevansa tekemisissä hirviön kanssa. Onko tämä allegoria siitä mitä Kubrick tajusi jossain vaiheessa?

Tämä tapahtuu vielä huoneessa 237 eli allegorisesti “kuussa”, josta Jack (ja Danny) kauhuissaan pakenee.

Tämä kohtaus kuvataan vielä ns. Dannyn silmin. Eli Hallorann näkee mitä Danny on nähnyt. Ja kun tajutaan, että Jack ja Danny ovat sama henkilö, tajutaan, että tämä tapahtui molemille. Dannyn kaulan kuristus-jäljet ja tämä kohtaus liittyvät yhteen. Jack huomasi olevansa tekemisissä hirviön kanssa, yritti paeta, mutta sai kaulaansa kuristusjäljet… ja sen jälkeen hän oli vaiti.

Tämän jälkeen näytetään kuinka Hallorann soittaa viranomaisille punaisella puhelimella. Hän on huolissaan siitä mitä hotellissa tapahtuu.

Viitataanko tällä Washingtonin ja Moskovan väliseen “hotlineen“? Punainen puhelinhan symboloi juuri sitä.

Mielenkiintoista, että punainen puhelin on otettu leffaan mukaan, vaikka teoksen eksoteerinen juoni (Stephen Kingin versio) ei puhu mistään suurvaltojen politiikkaan liittyvästä… Mitäköhän Moskovassa oikeasti tiedettiin Apollo-hankkeesta… Hmm..

Hetken päästä nähdään kuinka Jack kävelee hotellin käytäviä ja pysähtyy ruutu-teemaisen seinäkoristeen eteen (näyttää kyllä matolta).

Monet varmasti tietävät mihin ruudukolla viitataan useissa elokuvissa? Yleensä ehkä vähän selvemmin lattiassa toteutettuna, mutta ehkä Kubrick halusi kätkeä asiat vähän paremmin.

Niin – jokaisessa vapaamuuraritemppelissä on dualistinen ruudukko-lattia.

Jack jatkaa matkaansa kävellen pitkin käytävää, jossa myös on isoja ruutu-kuvioita lattiassa. Lopulta Jack päätyy “Gold Roomiin”, jossa yläluokka / eliitti juhlii. Jack on päässyt huipulle ja “piireihin”. Hänen ei tarvitse maksaa enää edes juomiaan.

Sitten tulee kohtaus, jossa Wendy löytää miehensä kirjoitukset. Hän ei olekaan kirjoittanut kirjaa kuten väitti vaan jotain ihan muuta… Huomatkaa miten jokaisen lauseen ensimmäinen sana on kirjoitettu (A-kirjain vähän tummempana ja sen jälkeen ll -kirjaimet). Apollo 11 = A11 = All.. Kertooko Kubrick tässä miten hänen salaisuus paljastui hänen vaimolleen?

Wendy pitelee tässä kohtauksessa kädessään pesäpallomailaa, jossa on pelaaja Carl Yastrzemskin nimikirjoitus. Se näytetään kameralle oudon tarkoitushakuisesti.

Aloin miettimään mikä olisi mahdollisuus, että tämä pelaaja ja Apollo 11 liittyisi jotenkin toisiinsa. Ja kappas… Kaveri on tosiaan ollut pelaamassa juuri historiallisella hetkellä, kun Apollo 11 väitetysti laskeutui kuuhun. Uskomaton sattuma!

Reggie Smith…had just ended the Red Sox half of the seventh inning by forcing Carl Yastrzemski at second base when Mission Control in Houston heard from the moon: “This is base Tranquility. The Eagle has landed.”

lähde: The major league baseball games that were played while Apollo 11 landed on the moon

Tämän jälkeen nähdään Jack selittämässä vaimolleen miksi hän on siinä tilanteessa missä on. Erittäin tiukkaa symboliikkaa!

Tässä Jack siis purkautuu siitä miksi hänen on PAKKO tehdä se mitä hän tekee. Mielenkiintoisena yksityiskohtana hän sanoo tarkan päivämäärän mihin asti. Ja se päivä on ihan vaan sattumalta toukokuun ensimmäinen!

Jokainen Illuminatiin perehtynyt tunnistaa päivämäärän sillä se on kyseisen salaseuran perustamispäivä (1.5.1776). Lisää aiheesta EES-blogissa: Aton-kultti – osa 17: Illuminatin synty

Virallisesti Illuminati perustettiin 1.5.1776. Toukokuun ensimmäinen on symbolisesti merkittävä. Irlantilaisen mytologian mukaan Tuatha De Danann saapui Irlantiin toukokuun ensimmäinen. Mytologian mukaan myös milesialaiset saapuivat Irlantiin toukokuun ensimmäinen.

Myös Jackin tekemä 666-käsimerkki on hyvä huomata.  Siitäkin aiheesta voi lukea lisää EES-blogista: Astro-teologia – osa 5: Pedon luku

Jatkuu seuraavassa osassa…

3 thoughts on “Kuulennot, Stanley Kubrick ja The Shining / Hohto, osa 6

  1. Jäin vähän koukkuun tuohon Hohdon arviointiin, joka on ansiokas Suomeksi tehty.

    Jatkuuko se vielä, vai jäikö se tähän?

    Hieno blogi ja tykkään erityisesti noista elokuvien analysoinneista.

    Reply

    1. Juu jatkuu kunhan olisi jossain välissä aikaa istua alas sen pariin. Leffan loppuhan on aika kaiken kertova myös. Mutta palaan siihen myöhemmin seuraavassa osassa.

      Reply

  2. Mahtavaa analyysia. Hankin aikoinaan videon Kubrickin “salaisista” viitteista jossa myos Shiningia analysoitiin, tama on paljon syvempaa ja yksityiskohtaisempaa. Seuraavaa jaksoa odotellen.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *