E.T. – Narrin matka, osa 2

Tämä on jatkoa aiemmalle jutulle. Päivitän tätäkin juttua myöhemmin tarkennuksilla. Kommentit ovat tuttuun tapaan tervetulleita. 

Kortti 9: Erakko

RWS_Tarot_09_Hermit

Erakkokortissa näkyy lamppuaan nostava “etsijä / erakko” vuorella. Lampun merkityksen voi tulkita niin, että erakko “näkisi paremmin”.

Elokuvan seuraavassa kohtauksessa näytetään kuinka joku seisoo vuoren laella ja katselee alas kaupunkiin (etsii E.T.tä). Kädessään hän pitää kameraa, jossa on järkyttävän pitkä objektiivi. Tällä viitataan pitkään matkaan (tarotin erakko on pitkällä matkallaan) sekä siihen näkemiseen / etsintään.

et-79

Elokuvassa tämän miehen ohi kävelee kaksi miestä. Molemmilla on kädessään työkalut, joissa on pitkät varret. Nämä ovat viittaus erakon sauvaan.

et-80

et-81

Kiinnostavin tässä kohtauksessa on kuitenkin hahmo etualalla. Se, johon kuva tarkennetaan. Hän seisoo hyvin rauhallisena ja katselee kukkulan laelta alas laaksoon. Tarotin Erakko-kortissa nähdään myös mies, joka katselee vuorelta alaspäin.

et-83

Miehellä on mukanaan mustaharmaat kuulokkeet (erakon värit). Kuulokkeiden avulla mies yrittää jäljittää E.T.:tä. Kun ymmärtää mitä E.T. vertauskuvallisesti kuvaa, voi ymmärtää, että kuulokkeet liittyvät oman sisimpänsä kuuntelemiseen, oikean polun etsimiseen.

Tämä mies elokuvassa on se sama kaveri, joka nähtiin elokuvan ensimmäisessä kohtauksessa (yksi E.T.:tä etsivistä miehistä). Vyöllä kilisevä avainnippu on se, josta hänet myös tunnistaa. Hänet nähtiin myös siinä toisessa kohtauksessa, jossa Elliot näki hänet yksin metsässä. Myös musiikki on taas sama, kun tätä hahmoa näytettään. Hän on siis se kaveri, jota kutsuin elokuvan “isähahmoksi”. Avaimet voivat kuvata sitä, että erakon saavuttama tieto ja salaisuudet ei ole tarkoitettu kaikille, ne voi löytää vain pitkän matkan tehnyt henkilö.

Mutta mietitään vielä lisää tätä miestä… Hän on se toinen “päähenkilö”, joka intensiivisesti etsii Elliotin lisäksi E.T.:tä (korkeampi tietoisuus tms). Tarotin “erakko” on viisauden ja tiedon etsijä. Hän on myös se isättömän Elliotin “isä-hahmo”. Tarotissa hänet voi tulkita myös iäkkäämmäksi “narriksi”, joka on käynyt polkuaan jo pitkään ja löytänyt viisauden (daavidin tähti lämpussa). Hänellä on myös sauva aivan kuten nuorella narrilla. Eli Elliotin ja tämän mieshahmon välillä on selkeä yhteys.

RWS_Tarot_00_FoolRWS_Tarot_09_Hermit

Elliotin oikea isä on karannut Meksikoon toisen naisen kanssa. Tuon naisen nimi on Sally. Sally on muunnos arabialaisesta nimestä Sarah. Jos mennään raamatun vanhaan testamenttiin asti tässä pohdinnassa niin voidaan huomata, että Sarah oli Abrahamin vaimo. Ja Abraham puolestaa on etymologisesti “monien isä”… “father of many”. Kyllähän Spielberg nämä asiat tuntee taatusti. Ja miksi isä on mennyt juuri Meksikoon? Jos minulta kysyttäisiin niin veikkaisin, että hän on Teotihuacánin pyramideilla käymässä. Päästäisiin taas erakkoon, joka on korkealla vuorella. Joka tapauksessa hän on lähtenyt “pitkälle matkalle”, joka on myös erakkokortin teema.

Vaikka tämä elokuvan kohtaus on äärimmäisen lyhyt, riittää siinä paljon viittauksia Erakkoon.

Kortti 10: Kohtalonpyörä

RWS_Tarot_10_Wheel_of_Fortune

Kohtalonpyörä-kortti on hyvin yksityiskohtainen ja moniselitteinen. Mutta yritetään..

Elokuvan seuraavassa kohtauksessa näytetään äiti kastelemassa kukkia. Tästä tulee mieleen “vesimies”, joka oli muinoin feminiininen hahmo, ei mies. Vesimies näkyy Kohtalonpyörä-kortin vasemmassa ylälaidassa.

et-85

Äidin takana Elliotin sisko poimii kukan. Se on saanut liian vähän vettä, joten se on kuihtunut. Taas viittaus veteen. Vieressä on iso purjelaiva. Kolmas viittaus veteen ja vesimiehen merkkiin.

et-86

Lastenhuoneessa lapset keskustelevat voisiko E.T. olla joku eläin. He tekevät neljä ehdotusta. Olisiko se Jänis? Olisiko se Apina? Olisiko se Orangitangi? Olisiko se possu?

Onko vain sattumaa, että lapset keksivät ehdottaa tasan neljää eläintä? Maailmanpyörä-kortissa näkyy neljä eläinradan merkkiä kussakin kulmassa: vesimies, kotka(=skorpioni), härkä ja leijona. Nämä muodostavat eläinradalle ristin. Samalla kun lapset käyvät tätä keskustelua, näytetään levysoitinta. Elliotin veli jopa nojaa siihen ja kolauttaa sen kantta. Äärimmäisen selviä viittauksia kohtalonpyörään, jossa “pyöritään”.

et-90

Kortin kohtalonpyörässä muuten lukee “TARO”, “ROTA” tai “TORA”  riippuen miten sen lukee. Sekä sana “Jehova”.

E.T.:n takana näkyy LEGO-rakennussarja, joka on malliltaan “Universal Building Set”. Kohtalonpyörässä näkyvässä “pyörässä” on kahdeksan “pinnaa”, joka kuvaa universaalia säteilyvoimaa – sama numero, joka liittyy monella tavalla myös aurinkoon. Ja mitä näytettiin kun Gertie tuli huoneeseen? Taas se veljen 17-paita, joka on numerologisesti 8.

et-87

“Pyöräsymboliikan” tykitys ei kuitenkaan lopu vaan jatkuu selvemmällä viittauksella. Elliot alkaa pyörittelemään karttapalloa näyttääkseen E.T.:lle missä he ovat.

et-91

Seuraavaksi Elliot näyttää kuvaa aurinkokunnasta. Jälleen viittaus kohtalonpyörään.

et-94

Sitä seuraa ikimuistoinen kohtaus, jossa E.T. nostaa ilmaan viisi palloa, jotka kuvaa aurinkokunnan kiertoliikettä. Taas pyörivä juttu eli viittaus kohtalonpyörään. Mutta miksi viisi palloa? Miksei E.T. halunnut laittaa pyörimään planeettojen oikeaa määrää? Syy on siinä, että luku 5 on jälleen kerran viittaus viidenteen elementtiin, ETheriin, josta elokuva ET todellisuudessa (esoteerisesti) kertoo.

et-95

Sitten alkaa kohtauksen oudoin vaihe. Elliot siirtyy pöytälampun alle tuijottamaan lamppua. Veli tulee viereen päällään 17-paita (aurinko-viittaus). Veli kysyy “What is it” ja Elliot vastaa “I don’t know. Something scary”.

et-97

Eikö kukaan ole pysähtynyt kysymään mitä tässä oikein tapahtuu? Miksi tällainen kohtaus? Miksi Spielberg halusi Elliotin tuijottavan lamppuun? Selitys löytyy jälleen kun miettii tilannetta toisesta näkökulmasta, Elliotin silmien kautta. Jos katsot lamppuun ja suljet sen jälkeen silmäsi, voit nähdä lampun sisäpinnan (rinkulan ulkokehä), kirkkaaman lampun osan (rinkulan sisäkehän) sekä itse hehkulampun langan (käärmeen näköinen lieruke).

Kohtalonpyörässä on ulko- ja sisäkehät. Ulkokehällä lukee se TARO / TORA ja sisäkehällä on neljän aineen alkemiset tunnukset: rikki, elohopea, vesi ja suola. Ainesosat, joista neljä elementtiä ja elämä syntyy. Something scary… niinpä.

Spielberg on ympännyt mukaan myös muuta symboliikkaa:

et-96

Elliotin edessä näkyy parkkimittari, jossa on aurinko horisontissa -symboli (akhet). Kuinka moni on miettinyt sitä, että sana “Horisontti”, tulee sanoista “Horus” ja “zone”. Taivaan ranta, jonne aurinko laskee ja josta se nousee, on auringonjumalan Horuksen aluetta, horisontti (hor-i-zone). Parkkimittari Elliotin edessä kuvaa tätä.  Siinä jopa lukee “Hour” eli tunti. Tuo sana on otettu englanninkieleen nimenomaan auringonjumalasta, Horuksesta. Kohtalonpyörässä pyörivät eläimet pyörivät kehässä laskeutuen ja nousten. Aivan kuten aurinko laskee ja nousee horisontista.

Kortti 11: Oikeudenmukaisuus

RWS_Tarot_11_Justice

Oikeudenmukaisuus-kortin tärkein yksityiskohta on tietysti toisessa kädessä keikkuva vaaka. Tuttu symboli myös nykyajan oikeuslaitoksesta. Muinaisessa Egyptissä sydän punnittiin kuoleman jälkeen ja toiseen kuppiin laitettiin Maatin sulka. Eli hahmo, joka kortissa nähdään on “Maat” – totuuden ja oikeudenmukaisuuden henkilöitymä.

maat

Tärkein yksityiskohta kortissa on siis se vasemmassa kädessä oleva puntari, jonka voi nähdä myös “keinulautana”.

Elokuvassa siirrytään seuraavaan kohtaukseen, jossa Elliot kävelee takapihalle. Ensimmäisessä kuvassa keinut ovat paikoillaan, mutta seuraavassa ne liikkuvat. Kukaan ei liikuttanut niitä eli kyseessä tahallinen subliminal. Ei Spielberg nyt sattumalta laita keinuja keikkumaan silloin, kun niiden ei pidä. Tällä viitataan kortissa näkyvän vaa’an keikkumiseen. Vieressä näkyy myös lasten keinulauta. Elliot nojaa vajaan vasemmalla kädellään. Ihan puhdas viittaus tähän korttiin ja puntariin.

et-108

Sitten näytetään sitä samaa punaista valoa, jonka tulkitsin aiemmassa jutussa viittaukseksi Venus-planeettaan. Myös Oikeudenmukaisuus-kortin planetaarinen vastine on Venus. Eli on ihan syykin näyttää lamppua jälleen tässä kohtauksessa.

et-110

Seuraavaksi näytetään kuinka E.T. lueskelee värityskirjaa. Ensin näytetään sivu, jossa on sydän. Viittaus maatin sulkaan ja sydämen punnitsemiseen.

et-111

Sivulla näkyy H-alkuisia kuvia ja kirjan H näkyy isolla. Jos katsoo korttia voi nähdä sen sivuilla kaksi pylvästä, jotka kortin hahmo yhdistää käsillään. Toisen pylvään kohdalla on miekka ja toisen puntari. H-kirjain. “Hat tree” on viittaus jälleen elämänpuuhun. Kortissa olevat pylväät kuvaavat varmaankin jälleen Jachin ja Boaz -pylväitä ja oikeudenmukaisuuden hahmo kuvaa tasapainoa niiden välillä.

Seuraavalla sivulla on koira. Viittaus Anubikseen – koiraan joka suoritti sydämen punnituksen egyptiläisessä mytologiassa. Vieressä näkyy ankka (lintu) ja kirjan kannessa myös lintu. Nämä ovat viittauksia siihen sulkaan, jota vastaan sydän punnittiin. et-112

et-113

Seuraavaksi E.T. päättää parantaa kukan, joka on unohdettu kastella. Se paranee heti. Jälleen viittaus oikeudenmukaisuuteen.

et-114

Kommenteista poimittu tarkennus (kiitos):

Kukkaruukku, jossa kuolleet kukat herää eloon, liittyy siihen Oikeudenmukaisuus-kortin miekkaan ja vaakaan. Ne edustaa eläinradan vastakkaisilla puolilla olevia Oinaan ja Vaa’an merkkejä, jotka edustaa myös kevät- ja syyspäiväntasauksia. Näinä päivinä aurinko ”kuolee” (syksy, laskeutuu manalaan, vuoden pimeä puolisko) ja ”syntyy uudelleen” (kevät, nousee manalasta, vuoden valoisa puolisko).

Syntymä ja kuolema – elämän tasapaino.

Sitten tulee bussipysäkkikohtaus, jossa lapset haukuvat toisiaan ja yrittävät kiusata Elliotia. “Sina Supremus” ja “zero charisma” -haukkumiset on viittaa roolipeliin dungeons & dragons jossa mitataan henkilön karismaa. Puhutaan ”punnitsemisesta” eli taas viittaus vaakaan. Ainiin ja astrologinen vastine tälle kortille on “Vaaka”.

et-117

Tyypit puhuu Uranuksesta ja naureskelee, kun Elliot ei tajua, että se oli viittaus ”Your Anus” sanoihin. Todellisuudessa Spielberg nauraa kuollakseen tässä kohtaa katsojille, jotka ovat taivaallisen tietämättömiä mistä elokuva todellisuudessa kertoo.

Kohtauksessa leikitään totuus-teemalla. Elliot kertoo totuuden, mutta häntä ei uskota. Kortin hahmo on totuuden ja oikeudenmukaisuuden henkilöitymä.

Sitten tulee vielä bussikohtaus, jossa kaikki muut sekoilee ihan täysillä, mutta Elliotin veli istuu täysin tyynesti paikoillaan. Hän tasapainoilee kaveriporukan ja Elliotin välillä, jotka haukkuu toisiaan. Bussikohtaus korostaa vakautta ja tyyneyttä (vaaka tasapainossa). Myös kortin rintamerkki ilmeisesti kuvaa “ajatusten selkeyttä”.

et-120

Viimeisenä tulee vielä kohtaus, jossa sisko ja äiti kohtaa portaikossa. Toinen matkalla ylös ja toinen alas. Viittaus siihen, että miekka osoittaa ylös ja vaaka alas. Sitten he lähtevät ulko-ovelle, mutta sisko ei tidä ohittaisiko äidin oikealta vai vasemmalta puolelta. Viittaus taas vaa’an ”keikkumiseen”, punnitsemiseen ja valintaan. Samalla äiti pitää vasenta kättään tismalleen samassa asennossa kuin kortin tyyppi.

et-122

Ja viimeiseksi vielä näytetään kun E.T. on siellä komerossa piilossa. Äiti tulee katsomaan sinne, mutta E.T. pystyy olemaan täysin paikoillaan, joten äiti luulee sitä nukeksi. Taas viittaus siihen, että vaa’an pitää olla tasapainossa (täysin paikoillaan), kun sydäntä punnitaan.

et-125

Kortti 12: Hirtetty

RWS_Tarot_12_Hanged_Man

Hirtetty -kortti on hyvin “fyysinen”. Kortissa näkyy T-kirjaimen muotoinen puu (elämänpuu), josta roikkuu mies pää alaspäin. Tähän liittyy hallinnasta luopumista ja uuden näkökulman ottamista (nurinpäin voi nähdä asiat vähän eri vinkkelistä).

Elokuvassa alkaa kohtaus, jossa Elliot on koulussa biologian tunnilla. Hän on piirtänyt E.T.:n pään ja pitkän kaulan, joka kuitenkin “katkeaa” paperin alalaitaan. Viereen hän on juuri piirtämässä isoa T-kirjainta. Paperissa näkyy ylempänä E.T. kokonaisena, jonka kädet ovat ikäänkuin kääntyneet sisäänpäin.

et-173

T-kirjamen piirtäminen on viittaus kortissa näkyvään puuhun, joka on saman muotoinen. Käsien asennossakin on haettu vastaavuutta kortin mieheen. Opettaja katsoo piirustusta ja kääntää sen ylösalaisin. Tyylipuhdas viittaus Hirtetty-korttiin. Opettaja on myös puhumassa samankaltaisuuksista (similarities) ja pysäyttää puheen katsoessaan kuvaa. Piilotettu viittaus siihen, että tässä on samankaltaisuus hirtetty-korttiin.

et-172

Elliotin takana näkyy jonkunlainen lajien kehityspuu. Alimpana näkyy “Extinct” eli “sukupuutto”. Kyseessä taas viittaus elämänpuuhun. Samoin kuin tyttö hänen edessään, jolla on pihlajanmarjoja paidassa. Female = Tree of life.

et-178

Sitten näytetään kuinka E.T. menee kotona jääkaapille. Siellä on purkki, jossa lukee V8. Se on numerologisesti 12 eli viittaus kortin numeroon.et-126

E.T. on vetänyt ylleen sinivalkoisen paidan. Kortissa näkyy vaaleansiniseen paitaan pukeutunut mies.

et-127

Sitten E.T. alkaa juopottelemaan. Sen seurauksena E.T. kaatuu (menee pää edellä lattialle). Kortin teemaa siis noudatellaan jälleen.

et-177

Elliot tuntee saman kuin E.T. Hänkin alkaa saamaan “uudenlaista humalaisen näkökulmaa” asioihin. Yksi kortin teemoista oli siis se “erilainen näkökulma ja muutos”. Lopulta Elliot tipahtaa pulpetista lattialle.

et-176

Samaan aikaan opettaja vetää alas kuvan, jossa kuvataan ihmisen anatomiaa. Juliste roikkuu puisesta tangosta. Puhutaan siis vahvasti kortin teemoista (mies roikkumassa puusta).

et-175

Sitten näytetään kuinka E.T. yrittää lasten tavutuskoneella kirjoittaa sanaa NUISANCE. Niin… mitäpä muutakaan hirressä roikkuminen voisi olla kuin tällainen pieni “riesa”..

et-133

Seuraavaksi telkkarista tulee ohjelmaa, jossa ufo kaappaa lentokoneen. Se ottaa sen “otteeseen” voimasäteellä. Lentäjä sanoo “They are pulling us up”. Jälleen viittaus korttiin. Lentokone roikkuu valosäteessä kiinni ufon alapuolella. Hirtetty.

et-136 et-135

E.T. lukee myös sarjakuvaa. Normaali katsoja huomaa ylemmän (eksoteerisen) sarjakuvan, mutta esoteerista tarinaa seuraava näkee alemman. Alemmassa sarjiksessa tapahtuu muutos. Mies on kävelemässä karusellin ohi, mutta saa korvaansa idean… Ja kohta hänkin “roikkuu puussa”..

et-139

Lopulta tullaan siihen kohtaukseen, jossa iso muutos tapahtuu. Elliot kääntää lasipurkit ylösalaisin ja pelastaa sammakot. Taas viittaus kortin “pää alaspäin” teemaan.

et-143

Lisäys kommenteista poimittuna:

Kohtauksessa näkyy myös se Hirtetty-kortin teema ”uhrautuminen”. Hirtetty uhraa egonsa tai pseudo-minänsä vapaaehtoisesti – tietäen, että egon tai pseudo-minän kuolema ei ole todellinen, ja että sielu on kuolematon. Leffan sammakkokohtauksessa Elliott uhraa itsensä tekemällä jotain sellaista mistä tietää joutuvansa vaikeuksiin. ”Mä saan tästä paskaa niskaani, mutta halauan silti toimia niin kuin koen oikeaksi.” Tällä uhrautumisella tarkoitetaan siis sitä sankarin positiivista itsensä uhraamista, joka vaatii suurta voimaa ja rohkeutta ja jolla pyritään kohti selfhoodia – ei sitä negatiivista (turhaa) uhrautumista, jolla pyritään hankkimaan keinotekoisia irtopisteitä tai mainetta ja kunniaa.

Myös toinen iso muutos tapahtuu. Elliot päättää suudella tyttöä, johon on ihastunut. Hän päästää irti peloistaan ja antaa muutoksen tapahtua ja luonnon lakien täyttyä. Käsittääkseni yksi teema kortissa myös. Elliot on niin lyhyt, että joutuu tarttumaan tyttöä olkapäistä ylettyäkseen. Nainen kuvaa elämänpuuta. Elliot roikkuu tässä siis “elämänpuusta”. Kortissa tismalleen sama teema.

Ja mitä nähtäisiin, jos kamera käännettäisiin ylösalaisin? Elliot roikkumassa T:n muotoisessa puussa pää alaspäin!

et-149

Sammakkokohtaus viittaa muullakin tavalla raamatullisiin tapahtumiin ja muinaiseen Egyptiin. Sammakkojumalaa Heqet palvottiin, koska jokavuotinen tulva toi Niilille hedelmällisyyden. Sammakot olivat kuitenkin melkoinen vitsaus ja tarinakin kertoo kuinka Mooseksen piti hoitaa Egyptistä sammakkot pois. Elokuvassa näytettään lettipäinen tyttö sammakot kädessä ja jalat sammakoiden peittämänä (kumpu). Sammakkojumala Heqet kuvattin hieroglyfeinä, jotka oli “letti”, “kumpu” ja “sammakko”. Verrataanpa elokuvan kohtaukseen:

hiero_n29 hiero_x1

hiero_i7 hiero_v28

et-144

et-182

Ja jos kohtauksella viitattiin “sammakoiden karkoitukseen Egyptistä niin elokuvassa myös tapahtuu “karkotus” – paitsi sammakoiden, myös Elliotin. Samalla näytetään kuinka tyttö nostaa oikeaa jalkaansa ylös. Hirtetty -kortissa mies roikkuu oikeasta jalastaan elämänpuussa.

et-150

Kortti 13: Kuolema

RWS_Tarot_13_Death

Kuolemakortissa (13) luuranko eli kuolema ratsastaa hevosella ja kantaa mustavalkoista lippua. Elokuvassa näytetään mustavalkoista elokuvaa, jossa Betsy Sue -hevonen on kuolemassa.

et-184

Juuri ennen tätä näytetään kuinka E.T. on purkanut elektronisia laitteita osiin (viittaus kuolemaan ennen “uudelleen kasausta”). Kortissa taustalla näkyvä auringonnousu kuvaa elämänkiertokulkua. Kuolman jälkeen tulee uudestisyntymä. Aurinko kuolee joka ilta herätäkseen aamulla uuteen loistoon.

et-183

E.T.:n purkuroinien seassa näkyy laatikko, jossa on numerot 3,7,1,2 eli yhteensä 13. Kortin numero.

Seuraavaksi äiti avaa jääkaapin oven ja kaataa vahingossa E.T.:n maahan. Katsokaa kuvaa! Kohtauksessa vanha E.T. makaa maassa, äiti on polvillaan ja pieni tyttö vierellään. Takana mustavalkoinen tv, jossa puhutaan hevosen kuolemisesta. Kortissa näkyy kuolema hevosen selässä mustavalkoinen lippu kädessä, vanha mies maahan kaatuneena ja äiti polvistuneena tytär vierellään. Täysin yks-yhteen kortin kanssa! Sisko vielä sanoo “Äiti tapoit hänet jo!”

et-185

Äiti purkaa kassejaan ja huomaa, että tomaattilaatikossa on kuolleita ötököitä. Taas viittaus kuolemaan.

et-186

 

TV:stä tulee ohjelma, jossa esiintyy Grover. Monet tuntevat Groverin vuoden 1971 kirjasta, jossa Grover yrittää estää lukijaa menemästä viimeiselle sivulle, koska siellä odottaa hirviö. Tämänkin voi tulkita viittaukseksi kuolemaan ja sen pelkoon.

et-187

Tämä kuva (ks yllä) on muullakin tavalla ERITTÄIN merkittävä. Huomio kannattaa kiinnittää esim. siihen miksi symbolipäinen velikultamme Spielberg on päättänyt laittaa television päälle tv-pelin, jossa on kaksi joystickiä ylöspäin osoittamassa… Ja miksi auringon valo heijastuu noiden joystickien välistä ikkunan kautta siskon kasvoille… Niin.. Miksiköhän? Katsokaa kortin kahta tornia ja auringon kajastusta niiden välistä.

Kannattaa huomata myös se, että aiemmin Elliotin huoneessa ollut “narrinukke” on nyt siirtynyt olohuoneeseen. Ja seuraavassa kohtauksessa se on jo siskon huoneessa. Miksi tämä nukke seuraa katsojaa huoneesta toiseen? Tällä korostetaan alitajuisesti sitä, että koko elokuva kertoo Tarotin narrin matkasta. Tässä lähikuva:

et-162

Nyt laitan taas pelin poikki ja jatkan myöhemmin. Haluan vielä kerran ääneen ihmetellä. Voi taivaan vallat miten unessa me eletään! Mitä kaikkea edessämme onkaan “hidden in plain sight”???

Lue seuraava osa ››

Leave a comment

0 thoughts on “E.T. – Narrin matka, osa 2

  1. Vähän luulen, että se kukkaruukku, jossa kuolleet kukat herää eloon, liittyy siihen Oikeudenmukaisuus-kortin miekkaan ja vaakaan. Ne edustaa eläinradan vastakkaisilla puolilla olevia Oinaan ja Vaa’an merkkejä, jotka edustaa myös kevät- ja syyspäiväntasauksia. Näinä päivinä aurinko “kuolee” (syksy, laskeutuu manalaan, vuoden pimeä puolisko) ja “syntyy uudelleen” (kevät, nousee manalasta, vuoden valoisa puolisko).

    Syntymä ja kuolema – elämän tasapaino.

    Huikeeta settiä sulla! Tohon ei kovin moni pysty.

    Reply

  2. Kiitos kiitos. Vaikka eipä näitä kehujen perässä tehdä vaan ainakin itse näen tämän prosessina, jossa me kaikki teemme töitä yhdessä, jotta opimme uusia totuuksia. Ilman blogiasi en olisi ehkä koskaan oppinut ymmärtämään näitä asioita. Ulkopuoliset ei välttämättä tajua sitä miten iso urakka tällainen on – henkisestikin.

    Reply

  3. Huomasitko muuten, että levysoittimen takana on kirja, jonka nimessä on “ladders” :)?

    Reply

  4. Tuli tosta sammakkokohtauksesta mieleen, että siinä näkyy myös se Hirtetty-kortin teema “uhrautuminen”. Hirtetty uhraa egonsa tai pseudo-minänsä vapaaehtoisesti – tietäen, että egon tai pseudo-minän kuolema ei ole todellinen, ja että sielu on kuolematon. Leffan sammakkokohtauksessa Elliott uhraa itsensä tekemällä jotain sellaista mistä tietää joutuvansa vaikeuksiin. “Mä saan tästä paskaa niskaani, mutta halauan silti toimia niin kuin koen oikeaksi.” Tällä uhrautumisella tarkoitetaan siis sitä sankarin positiivista itsensä uhraamista, joka vaatii suurta voimaa ja rohkeutta ja jolla pyritään kohti selfhoodia – ei sitä negatiivista (turhaa) uhrautumista, jolla pyritään hankkimaan keinotekoisia irtopisteitä tai mainetta ja kunniaa.

    Toinen mikä tuli mieleen on tuo “Bishop”-juttu. Mielestäni se kuullostaa enemmän siltä, että Gertie sanoo “beetle”. Egyptissä scarabee-kovakuoriainen oli kuun symboli. Kuun kaksosjumalattaret Isis ja Neftys (Two ladies, auringon kaksi äitiä) olivat syntymän ja kuoleman jumalattaria. (Sielun apuna syntymässä ja kuolemassa.) Sama kuoleman ja uudelleensyntymän teema on koko Kuolema-kortin idea.

    Reply

  5. Anteron huomioita lisätty ja poistin sen bishop-kohdan kokonaan, koska se oli selvästi oma virhetulkintani. Pelkkä beetle-viittaus on vähän turhan kevyt.

    Reply

Leave a Reply to Antero V Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *