Esirippu lumivalkoinen

Toissapäivänä kun kävelin Kansallisteatterin ohi, huomasin sen takana olevan veistoksen “Esirippu”. Muistin myös, että EES-blogi on tehnyt siitä jutun: http://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2015/11/esirippu.html

Myyttisessä Salomonin temppelissä oli huone, jota kutsuttiin nimellä Kaikkeinpyhin (Holy of Holies). Tämä juutalaisen perinteen pyhä kammio oli erotettu muusta temppelistä esiripulla

Tuota miettiessäni mieleeni palautui tapahtuma vuodelta 1998. Olin silloin mukana pyörittämässä pientä elokuvateatteria ja sen ansiosta sain kutsun Kinopalatsin avajaistilaisuuteen. Tänään aloin muistelemaan mitä tuolla avajaistilaisuudessa tapahtui. Aikaa on kulunut jo 21 vuotta, mutta jotain on jäänyt mieleen:

Elokuva, joka avajaistilaisuudessa nähtiin (muistaakseni ennakkonäytös), oli Egyptin prinssi, joka kertoo Mooseksen tarinan. EES-blogissa esiteltiin ihan uskottava teoria, jonka mukaan Mooses on sama henkilö kuin Faarao Akhenaton: Aton-kultti – osa 10: Mooses ja sarvet. Koko nykyinen länsimaailma rakentuu Akhenatonin rakentaman Aton-kultin ympärille.

Aurinkojumala Aton tunnettiin jo ennen Akhenatonia, mutta vasta hänen hallintokaudellaan Aton-kultti, tai atonismi, nostettiin faaraon vallan avulla merkittäväksi uskonnolliseksi liikkeeksi haastamaan dominoiva Amon-kultti. –EES

Kun hahmottaa tämän kaiken, alkaa Mooses-aiheisen elokuvan valitseminen teatterin avajaisseremoniaan kuulostamaan aika harkitulta ja tarkoituksenmukaiselta. Vai kuinka yleistä on näyttää elokuvateatterin avajaistilaisuudessa animaatio?

Mieleeni muistui myös toinen yksityiskohta tuosta kutsuvierastilaisuudesta:

Ennen elokuvaa järjestettiin jonkunlainen elokuvateatterin vihkimis-seremonia. Siinä esiteltiin isosti valkokankaan peittänyt esirippu, joka oli tilattu tekstiilitaiteilijalta. Se ei ollut tavallinen tumma verho – vaan valkoinen – ja verhon nimeksi oli annettu “Lumisade”.

Muistan ihmetelleeni asiaa kovasti sillä yleensä elokuvateatterit halutaan pitää sisustuksen väreiltään mahdollisimman tummina. Valkoisten pääverhojen takana oli vielä toiset vaaleansiniset verhot. Lisätietoa tästä esiripusta löytyy täältä: https://maijuahlgren.fi/project/lumisade-esirippu/

Mietitäänpä hieman tätä yhdistelmää:
– Elokuva Mooseksesta (Akhenaton?)
– Esirippu esitellään ennen elokuvaa
– Pääverhojen väri valkoinen
– Nimi: Lumisade
– Vaaleansiniset lisäverhot

Vaikuttaa vahvasti siltä, että Sandrew Metronomen hallinnossa joku on tiennyt mitä tekee.

Avataan tätäkin symboliikkaa hieman niille, jotka eivät ole vielä kahlanneet EES-blogia läpi… Monet ovat varmaan huomanneet kuinka vanhoissa muotokuvissa jotkut henkilöt pitävät kättään takin sisällä rinnan kohdalla.

Tämä “käsimerkki” kertoo asioista perillä oleville sen, että kyseinen henkilö kuuluu vapaamuurareihin. Symboliikka juontaa juurensa Raamattuun (2 Moos. 4:6-8):

Herra sanoi hänelle vielä: “Työnnä kätesi poveesi.” Mooses työnsi käden poveensa, ja kun hän veti sen takaisin, se oli spitaalista lumivalkoinen. Sitten Herra sanoi: “Pane kätesi uudelleen poveesi.” Mooses pani kätensä taas poveensa, ja kun hän veti sen esiin, sen iho oli kuin hänen muu ihonsa. Herra sanoi: “Elleivät he usko sinua ja ellei ensimmäinen merkki heille riitä, niin toista merkkiä he kyllä uskovat.

Aiheesta lisätietoja EES-blogissa: Käsi lumivalkoinen

Eli palatakseni noihin Kinopalatsin avajaisiin: Siellä oli siis Mooses-elokuvan ennakkonäytös ja valkoisen esiripun julkistaminen, joka oli vielä nimeltään “Lumisade”. Entä voisiko ne vaaleansiniset lisäverhot olla myös jollain tavalla symbolisesti merkittävät? En muista minkä sävyiset ne tarkalleen oli, mutta en olisi yllättynyt, vaikka niissä olisi ollut ruiskukan sinistä. Lainataan taas EES-blogia:

Kuinka ollakaan, ruiskukka oli juuri Akhenatonin halintokauden (Amarna-kausi) lattia- ja seinäkoristeissa yleinen aihe.

Eli näin. Olisikin mielenkiintoista palata ajassa taaksepäin ja esittää yleisöstä pari nasevaa kysymystä tilaisuuden järjestäjille 🙂

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *