Narrin matka: Back to the Future, osa 2

Tämä on jatkoa edelliselle jutulle.

Jos Tomorrowland-elokuva oli selkeä esimerkki Tarot-symboliikan kätkemisestä niin sitä on myös tämä Back to the Future ja varsinkin tämä 2-osa. Kortit on tuotu niin överisti esiin, että tyhmempienkin pitäisi tajuta. Aloitetaan….

Kortti nro 11: Oikeudenmukaisuus

Oikeudenmukaisuus-kortin teemana on… niin oikeudenmukaisuus. Tämä sama jumalatar nähdään nykypäivänäkin monien oikeuslaitosten edessä veistoksena silmät sidottuna.

Elokuvan alussa nähtään kuinka Jennifer (eri näyttelijä kuin ekassa leffassa), Marty ja Doc siirtyvät ajassa tulevaisuuteen. Doc nukuttaa Jenniferin osoittamalla häntä silmiin “nukutuslaitteella”. Tämä on viittaus silmien sitomiseen.

Kun he saapuvat perille, Martylle selviää, että hänen poikansa tullaan pidättämään. Tämä on viittaus oikeudenmukaisuuteen.

Marty myös huomaa, että elokuvan ensimmäisessä osassa nähty rakennus “Department of social services” on muuttunut. Kyseinen talo on nyt tulevaisuudessa “Courthouse Mall”. Tämä on viittaus oikeuteen ja kortin teemaan.

Marty vetää jalkaansa uudet valkoiset Nike-lenkkarit. Oikeudenmukaisuus-kortin yksi pieni yksityiskohta on kaavun alta pilkistävä valkoinen kenkä.

Nikellä puolestaan viitataan Nike -nimiseen jumalattareen ja oikeudenmukaisuuteen.

The ancient Greek goddess Nike was the personification of the ideal of victory. Such personifications of ideal terms were common in ancient Greek culture; other examples include Wisdom, Knowledge, and Justice.

Tämän jälkeen elokuvassa alkaa pitkä taistelukohtaus tuolla Courthouse Mall -rakennuksessa, jossa Biffin porukat saavat ns. ansionsa mukaan. He lentävät kahden pylvään välistä talon sisälle. Taas viittaus oikeudenmukaisuuteen. Kortissa oikeudenmukaisuuden jumalatar on kahden pylvään välissä.

Sitten luetaan taas lehtijuttua oikeus-teemaan liittyen…

…ja näytetään kuinka Jennifer viedään poliisiautolla pois (poliisit on taas yksi viittaus oikeudenmukaisuuteen).

Kommenteista bongattu lisäys: Poliisit ihmettelevät juuri tässä kohdassa miten Jennifer voi olla jo 47 vuotias vaikka näyttää niin nuorelta. 4+7 = 11.

Kortti nro 12: Hirtetty

Hirtetty-kortissa nähdään pää alaspäin roikkuva mies. Hän katselee asioita erilaisesta näkökumasta kuin muut.

Elokuvassa esitellään seuraavaksi… Niin… Tarvtseeko edes selittää? Mies joka roikkuu pää alaspäin.

Kortti nro 13: Kuolema

Otetaan kuolema-kortista muutama yksityiskohta: Siinä on teemana kuolema. Musta ratsastaja kantaa mustaa lippua ja taustalla nähdään kahden tornin väliin laskeva aurinko. Edessä ihmiset anelevat armoa.

Elokuvassa nähdään vanha Marty kaksi kravattia kaulassaan. Eikä mitkä tahansa kaksi kravattia vaan sellaiset, jotka muodostaa auringon niiden väliin. Huomatkaa kortissa aurinko kahden pilarin välissä. Suoraan kortista.

Seuraavaksi vanha Marty saa puhelun pomolta joka tuntuu olevan jonkunlainen ylijumala. Hän pystyy jopa näkemään mitä Marty tekee kotonaan ja tällä kertaa hän antaa Martylle potkut. Marty joutuu anelemaan, ettei saisi kenkää. Elokuvassa käytetään potkuista käytetään termiä “you are terminated”, jolla viitataan kuolemaan. Katsokaa korttia. Siinä näkyy hahmot, jotka anelevat armoa kuolemalta.

Puhelun jälkeen ruudulle tulee Vincent van Goghin omakuva. Tämän taiteilijan kohdalla tulee monille ensimmäisenä mieleen se miten hän kuoli. Kaikki liittyy korttiin.

Lisäys: Ennen potkujen saamista Marty saa puhelun Neeldes -nimiseltä kaverilta. Tuon puhelun aikana Needles haukkuu Martyä pelkuriksi ja saa siten Martyn tekemään asioita, joiden takia hän hetken päästä saa potkut. Elokuvatrilogian kolmannessa osassa Marty (narri) on oppinut olemaan välittämättä pelkuri-haukuista ja hän pelastaa siten oman ja tyttöystävänsä hengen (olisivat muuten joutuneet autokolariin). Tuossa kohtauksessa näytetään kuinka nämä potkut perutaan. Eli jopa elokuvatrilogian lopussa annetaan vihje siihen, että tässä oli kyseessä kuolema-kortti.

Kortti nro 14: Kohtuus

Tässä kortissa on teemana vastakohtien sekoittuminen. Siinä enkelimäinen ja androgyyninen hahmo sekoittaa kylmää ja kuumaa vettä keskenään. Elokuvassa nähdään, kuinka nuori Jennifer kohtaa itsensä vanhana tulevaisuudessa. Toinen huutaa “olen nuori” ja toinen huutaa “olen vanha”. Tämä on viittaus vastakohtien sekoittumiseen.

Sen jälkeen Marty palaa kotiinsa (vuoteen 1985), mutta hänen talossaan asuukin nyt mustaihoinen perhe. Vastakohdat ovat sekoittuneet.

Huoneessa on ainakin viisi erilaista Michael Jacksonin julistetta. Jos pitäisi nimetä joku julkisuuden henkilö, joka olisi androgyyninen ja enkelimäinen, sanoisin itse ainakin juuri Michael Jackson. Hänen ihonsa alko vaalentua jo 80-luvun puolivälissä ja tämä leffa tuli ulos 1989. Kaikella viitataan vastakohtien sekoittumiseen.

Kortti nro 15: Paholainen

Seuraavaksi elokuvassa Marty tajuaa ajautuneensa “vaihtoehtoiseen menneisyyteen”, jossa kaikki asiat on päin persettä. Kaupunki on kaaoksessa. Hän jopa astuu kyltin päälle, jossa lukee “Hell Valley”.

Sivuhuomio: Marty törmää tässä vaiheesa myös elokuvan ensimmäisessä osassa nähtyyn “erakkoon”, joka edusti korttia numero 9. Nyt hän sanoo hänen nimenkin. Se on “Red”. Mitään muuta dialogia ei käydä. Miksi nimi on haluttu tuoda esiin?

Syy on numerologiassa:
R = 9
E = 5
D = 4
Red = 9+5+4 = 18 = 9 (erakko-kortin numero)

Marty katselee kuinka Hells Angels -tyyppinen prätkäjengi saapuu tornitalon eteen (taas viittaus kortiin Paholainen) ja hän ajautuu heidän keskelleen. Hän on nyt paholaisen valtakunnassa…

Jopa elokuvateatteri on muuttunut. Sen nimi on nyt “Hell Hole”

Taustalla näkyy myös kyltti “Bonds” jolla viitataan sitomiseen. Sen vieresäsä on kyltti “You worship her – She worships you”. Tällä viitataan myös kortissa näkyviin kahleisiin.

Marty päätyy Biffin toimistoon, jossa Biff uhkailee koko perheen laittamisella vankilaan. Kaikki suoraan kortista.

Lorraine sanoo, että hän suosuu jäämään. Juuri tästä kortissa on kyse. Jos katsotaan korttia tarkasti, kahleet ovat niin löysällä, että nainen ja mies voisivat milloin vain ottaa ne irti ja poistua, mutta he itse tekevät päätöksen jäädä kahleisiin.

Myös Lorrainen kaulakoru on suoraan kortista.

Lopulta Doc ja Marty tapaavat ja toteavat olevansa helvettiä muistuttavassa paikassa. Kynttilät palavat joka puolella huonetta. Kortissa paholainen pitelee soihtua.

Doc on löytänyt jopa sanomalehden, jossa kerrotaan mitä hänelle tässä vaihtoehtoisessa tulevaisuudessa on tapahtunut. Myös hän on kuvassa siteissä.

Kortti nro 16: Torni

Torni-kortti kuvaa äkillistä muutosta. Kuvassa nähdään salama iskeytymässä torniiin ja ihmisiä putoamassa sieltä. Ja tuleeko leffassa torni-kohtaus?

Jeps. Elokuvassa Marty palaa takaisin Biffin tornitaloon. Siellä hän päätyy takaa-ajetuksi ja päättää kiivetä tornin huipulle.

Biff käskee aseella uhaten Martyä hyppäämään tornin katolta.

Ja niinhän siinä käy – Marty hyppää tornitalon huipulta alas.

Mutta tipahtaa turvallisesti lentävän aikakoneen konepellille.

Kortti nro 17: Tähti

Tämä kortti kuvaa tietoisen ja alitajuisen mielen virtausta. Molemmat ovat yhteydessä toisiinsa. Vesi kuvaa alitajuntaa ja maa tietoista mieltä. Meillä kaikilla on nämä kaksi puolta eli “kaksi minää” – tietoinen (ego) ja tiedostamaton (alitajunta).

Elokuvassa näytetään kuinka Marty ja Doc palaavat menneisyyteen ja haluavat pysyä siellä näkymättöminä. He keskustelevat radiopuhelinten välityksellä. Marty ja Doc ovat nyt “undercover”. He ovat piilossa eli symbolisesti alitajunta.

Biff saa laskun, jonka summa on 302,57. Jännä sattuma. Mistäköhän elokuvan tekijät ovat keksineet moisen summan? Ehkäpä kyseessä on numerologia? 3+2+5+7 = 17 eli kortin numero.

Dialogissa tulee myös mielenkiintoinen kohta, jossa puhutaan “hyttysverkosta sukellusveneessä”. Tämä on viittaus upottamiseen. Kortissa hahmo upottaa jalkansa veteen, joka kuvaa alitajuntaa.

Hieman tämän jälkeen Doc varoittaa radiopuhelimen välityksellä siitä, että Marty ei saa tormätä “toiseen itseensä”. Hän viittaa tällä siihen, että toinen Marty on jo siellä. Koko ajan puhutaan ihmisen kahdesta eri puolesta, josta toinen pysyy piilossa.

Tämän jälkeen myös Doc tapaa toisen “minänsä”, jolle hän alkaa puhumaan. Hän ei kuitenkaan puhu toiselle minälleen suoraan vaan selkä häneen käännettynä. Juuri tätä alitajunta on. Näkymätön “toinen minä” joka ohjaa oikeaan suuntaan.

“Alitajunta-Doc” antaa vinkkejä oikealle Docille. Tässä puhutaan samasta asiasta mikä tunnetaan termillä “synkronisiteetti”. Ylempi minä ottaa yhteyttä alempaan minään.

Kun alitajuntaa edustava Doc poistuu paikalta, tietoista mieltä edustava Doc katsoo hänen peräänsä mietteliään näköisenä. Ihan kuin hän vähän tajuaisi kuka oli kyseessä…

Korttiin tulee toinenkin viittaus, kun Marty saapuu vakoojana juhliin. Siellä joku kaataa salaa viinaa booliin (nestettä nesteeseen).

Hetken päästä näytetään kuinka rehtori “Strickland” kaataa viinaa tyhjään mukiin (nestettä maalle). Suoraan kortista.

Kortti nro 18: Kuu

Kortissa nähdään kuu, jossa isis itkee Osirista. Pisarat kuun alla ovat Isisin (kuun jumalattaren kyyneliä). Taustalla nähdään kaksi pilaria. Alhaalla nähdään koira ja susi sekä rapu nousemassa merestä maalle, joka kuvaa tietoisuuden heräämistä.

Elokuvassa nähdään ensin kuinka Doc korjaa aikakonetta kuutamossa, kahden pylvään välissä. Välillä vilautetaan myös Lyonsgate -kylttiä. Asuinaluetta ollaan vasta rakentamassa, mutta sen Lions gate (kaksi pilaria ja leijonat) on elokuvan tässä vaiheessa saatu vasta valmiiksi.

Lopulta Doc saa aikakoneen kuntoon ja kuun harmaa LeLorean nousee taivaalle. Doc törmää Lyonskate kylttiin ja tulee repäisseeksi viirit. Ne jäävät DeLoreaniin kiinni ja muistuttavat nyt kuusta tippuvia kyyneliä.

Samaan aikaan, kun Doc häärää omiaan kuusymboliikkaa korostaen, toinen Marty on kitaristina tansseissa, joiden nimi on mereen liittyvä “Enchantment Under the Sea dance”. Hän esiintyy lavalla ja hänen yläpuolella roikkuu merihevonen.

Tässä kohtaa on hyvä silmänisku elokuvan tekijältä: Laulussa lauletaan “I’m just a fool – fool in love….” Jep. Marty on elokuvan “Fool” (suomeksi: narri).

Elokuvan pahikset saapuu sisään ja taustalla näkyy lisää meri-viittauksia (esim simpukka ja mustekala). Kaverit ihmettelee miten Marty on jo lavalla eri vaatteissa. Hehän juuri hetki aiemmin nähneet eri Martyn. Kyseessä on siis illuusio – eräänlainen taikatemppu. Kuu-kortti on illuusion ja unien kortti.

Sitten alkaa Martyn soolo-esitys. Hän sanoo bändille: “All right, guys, uh, listen. This is a blues riff in ‘B’, watch me for the changes, and try and keep up, okay?

Elokuvassa tulee myös jännä piiloviittaus. Biff herää ja vieressä seisova mies sanoo ensin hänelle ja sitten vielä uudelleen kameran suuntaan “I think he took his wallet”.

Aivan kaikella on kaksoimerkitys. Kuinka moni on tullut ajatelleeksi, että sana “Money” tulee alunperin sanasta kuu eli “Mon”?

Lavalla Marty innostuu vinguttamaan kitaraansa plektralla oikein kunnolla. Äsken innoissaan ollut yleisö hiljenee ja katsoo Martyä tyrmistyneenä. Musiikki on liian rajua 50-luvun yleisölle. Tällä viitataan kortissa näkyviin kesyyn koiraan ja villiin suteen (ihmismielen eri puolia).

Plektra on muuten myös kyynel-symboli. Se nähtiin myös elokuvan ekassa osassa oudon tarkoitushakuisesti valtavan harmaan kaiuttimen edessä juuri ennenkuin Marty lähti tapaamaan Jenniferiä, joka siinä elokuvassa edusti kuun jumalatarta Isistä. Otetaan pari kaappausta sieltä muistin virkistykseksi:

Valtava harmaa elementti oli viittaus harmaaseen kuuhun.
Martyn plektra on kyyneleen muotoinen ja sitä haluttiin myös korostaa, jotta asian symbolisen puolen tajuaisi siinä kohdassa, jossa käsitellään korttia “Kuu”.

Kortti nro 19: Aurinko

Kuvassa poika ratsastaa valkoisella hevosella. Taivaalla loistaa iso aurinko (maskuliini-symboli). Valkoinen hevonen edustaa kuuta (feminiini symboli). Poika ratsastaa siis kortissa symbolisesti kuulla. Tämä sama idea nähtiin ensimmäisessä leffan osassa, jossa Marty rullalautaili ja laudassa nähtiin sanat Madrid ja Valterra. Sana “Madrid” tulee espanjankielen sanasta “madre” ja latinankielen sanasta māter, mātre (“mother, matron”). Valterra on myös feminiininen sana – tytön nimi. Feminiini versio sanasta Valter. Tämä ei ollut pelkkää tuotesijoittelua vaan kaikella on tarkoitus.

Aiempia kirjoituksia lukeneet saattavat muistaa, että hevosella on yhteys kuun symboliikkaan. Valkoinen hevonen oli kuun hallitseman Ravun merkin tunnus muinaisessa Egyptissä. Erään näkemyksen mukaan joissain traditioissa valkoinen hevonen yhdistettiin myös Venukseen. Puhutaan siis feminiinisymboliikasta.
“Eliitin” hallussaan pitämä esoteerinen tieto on peräisin druidismista – muinaisilta viisailta. Tuo muinaisten viisaiden kulttuuri oli matriarkaalinen, jossa tärkemmät jumalhahmot olivat feminiinisiä. Maskuliinisiakin jumalia oli, mutta ne olivat eräänlaisia avustajia tai viestinviejiä korkeimmille jumalattarille. –EES-blogi

Marty hyppää siis aikakoneeseen, jonka jo aiemmin mainitsin symboloivan kuuta. Se leijuu ilmassa ja he ajavat takaa Biffiä.

Doc sanoo, että ei voi laskeutua Biffin auton päälle, koska se repisi aikakoneen kuin alumiinipaperin. Kaikella viitataan siihen, että tämä DMC kuvastaa kuuta.

Sitten Marty hyppää leijulaudan päälle, jonka hän on aiemmin napannut tytöltä. Lauta on vaaleanpunainen. Tässä on taas viittaus feminiinisyyteen eli siihen, että puhutaan symbolisella kielellä “valkoisella hevosella” ratsastamisesta.

Seuraa pitkä takaa-ajokohtaus tämän laudan päällä. Lopulta Marty onnistuu saamaan kalenterin ja onnistuu koko elokuvan juonena olleessa tavoitteessa. Tarotin aurinko-kortti kuvaa onnistumista. Auton alla loistaa neljä valoa. Kortissa nähdään neljä auringonkukkaa, jotka kuvaa neljää elementtiä.

Kortti nro 20: Tuomio

Tässä kortissa nähdään enkeli soittamassa torveen pilvien välistä ja herättämässä kuolleita arkustaan.

Elokuvassa nähdään kuinka taivaalle ilmestyy tuomionpäivän myrskypilvet. Myrskypilvien alla Marty huomaa sanomalehdestä, että tulevaisuus on muuttunut. Hänen kuollut isä herää henkiin.

Aivan kaikki tässä leffassa on käsikirjoitettu Tarotin mukaan.

Lopulta salama iskee aikakoneeseen ja se räjähtää. Marty luulee Docin kuolleen. Räjähdys jättää taivaalle kaksi merkkiä. Monet on varmaan ihmetelleet miksi tällainen kuvio piti jättää näkyviin. Kai sillä joku merkitys on? Toki. Pitää vain ymmärtää astrologiaa. Kyseessä on ravun merkin kuvio hieman muunneltuna.

Jos haluaa ymmärtää miksi tämä oli laitettu elokuvaan, täytyy lukea EES-blogia:

Symboliikka juontaa juurensa muinaiseen Egyptiin. He uskoivat, että kun sielu tulee maailmaan, se kulkee elämän portin kautta. Tätä porttia edusti Ravun tähtimerkki. Jos on elämän portti, täytyy olla myös kuoleman portti. Tätä porttia edusti Kauriin tähtimerkki, jota Saturnus hallitsee.

Elokuvassa Marty saa vielä kirjeen, jossa selviää, että Doc ei kuollutkaan räjähdyksessä vaan on jäänyt eloon ja siirtynyt ajassa villiin länteen, josta oli aina haaveillut.

Elokuvan tämä koko kohta kertoo tuomio-korttiin sopivasti kuolleiden heräämisestä. Toivottavasti joku tätä blogia lukevakin viimeistään tässä vaiheessa herää 😉

Lue juttusarjan seuraava osa ››

7 thoughts on “Narrin matka: Back to the Future, osa 2

    1. Hah! Näitä on varmaan vielä paljon löytämättä. Kiitos, lisään juttuun.

      Reply

  1. Juttuun tehty yksi korjaus: Kuolema -kortin kohdassa sillä pizza-laitteella ei tainnutkaan olla mitään viittausta tähän. Tosin sitä jäin miettimään vielä, että oliko sillä joku tarkoitus, että pizza oli puoliksi vege ja puoliksi pepperoonia kuin keskeltä leikaten. Pizzalla viitataan usein eläinrataan elokuvissa. Noh, kertokaa jos löydätte jotain niin lisäilen sitten juttuun.

    Reply

  2. Kiitos taas hyvästä analyysistä, puolitoista tuntia hurahti hetkessä kun nämä luki ajatuksen kanssa. Täytyy sanoa että kaikesta vuosien varrella lukemastani nämä sinun elokuva-analyysisi ovat olleet yksi kaikkein tehokkaimmin herättelevistä asiasta. On todella kiehtovaa nähdä miten samat asiat on osattu kerto kerta toisensa jälkeen hieman erilaisella tavalla.

    Lisähuomiona mainittakoon vielä, että tuon “To be continued”-tekstin yläpuolella näkyy nuoli, joka tekee täyden 360 asteen käännöksen, osoittaen lopulta samaan suuntaan kuin ennen käännöstä.

    Reply

  3. Tein lisäyksen Kuolema-kortin tulkintaan. Eli tosiaan trilogian lopussa (kolmannen osan lopussa) tuli vielä lisävahvistus siihen, että tuo kohtaus oli kuolema-kortti.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *