Narrin matka: Back to the Future, osa 3

Tämä on jatkoa juttusarjan edelliselle osalle. Juttusarjan alkuun pääset tästä linkistä.

Tässä kolmannessa osassa korjaan aiemman virhetulkintani, joka liittyi Maailma -korttiin. Se kortti ei nimittäin ollutkaan elokuvan 2-osan lopussa kuten aiemmin tulkitsin. Todellisuudessa elokuvatrilogian kolmas osa on kokonaisuudessaan tuo Tarotin ison arkanan viimeinen kortti! Tämä paljastui itselleni valtavien synkronisiteettien saattelemana, joista kerron ehkä myöhemmin lisää.

Syy miksi aluksi luulin, että kaikki kortit olisi olleet kahdessa elokuvassa, on aika simppeli ja opettavainen: Kun vain yksi kortti jäi puuttumaan kahdesta elokuvasta, oli houkutus tehdä tulkintoja siihen suuntaan mitä oikeasti halusi näkevänsä. Koska olin aivan varma, että myös viimeinen kortti on elokuvan toisessa osassa, yritin järkeillä miten se siitä löytyisi. Ja siinä kohdassa menin metsään. Olisihan se pitänyt tajuta, kun 2-osan lopussa tuli tämä teksti:

Ei “to be continued” vaan “to be concluded” – vihje siitä, että narrin matka tulee päätökseen trilogian viimeisessä osassa.

Se, että elokuvasta tehtiin kolmiosainen (trilogia) on jo itsessään merkittävää, sillä luku kolme on esoteerisesti erittäin tärkeä. Pyhä kolminaisuus, trinity jne… Tämä elokuvatrilogia on tehty erittäin huolellisesti tätä kolminaisuutta ajatellen. EES-blogissa on kolme juttua tästä aiheesta:

Astro-teologia – osa 4: Pyhä kolminaisuus
Muinaiset viisaat – osa 7: Druidismi ja luku kolme
Aton-kultti – osa 12: Kolmio ja luku kolme

Ei ole siis ihme, että tällaiseen massiiviseen Tarot-teokseen on haluttu tehdä kolmiportainen rakenne. Tämä elokuvatrilogian kolmas osa rakentuu kokonaan Maailma-kortin ja siinä nähtävän Sofia -jumalatteren ympärille. Pitää myös muistaa, että kortin numero on 21. Numerologisesti siinä on viittaus pyhään kolminaisuuteen (2+1=3).

Leffassa on myös valtavasti muutakin kätkettyä symboliikkaa, jonka yritän nyt parhaani mukaan teille paljastaa. Aloitetaan…

Kortti nro 21: Maailma

Kortissa nähdään Viisauden jumalatar Sofia (kiharahiuksinen kaunis nainen) tanssimassa ikäänkuin maan ja taivaan välillä. Hänellä on molemmissa käsissään sauvat ja hän on kietoutuneena purppuraan huiviin. Hänen ympärillään on ikuisuutta ja syklisyyttä kuvaava seppele. Kortin reunoissa on neljä hahmoa: vesimies, leijona, härkä ja kotka (vastaa astrologiassa skorpionia). Nämä neljä astrologista merkkiä kuvaa myös neljää elementtiä (tuli, ilma, vesi maa), jotka yhdistyessään luovat viidennen elementin, korkeamman tietoisuuden (quintessence).

Elokuvassa on siirrytty villiin länteen ja vuoteen 1885. Kaupunkiin saapuu uusi kaunis kiharahiuksinen opettaja Clara Clayton. Hän on pukeutunut korttiin sopivasti purppuraan. Hän edustaa elokuvatrilogiassa Maailma-kortin Sofiaa.

Clara ei kuitenkaan yksin edusta Maailma-korttia. Korttia edustaa koko tämä elokuva, jonka naispäähenkilö Clara on. Elokuva on rakennettu tarkasti kuvaamaan ison arkanan viimeistä korttia ja sen esoteerisia totuuksia. Kun sielu saavuttaa viimeisen vaiheen ja saapuu tarinan päätökseen, hän saavuttaa viisauden. Esoteerisella tasolla voitaisiin varmaan puhua myös jonkunlaisesta valaistumisesta.

Kannattaa huomioida, että Clara Claytonin nimikirjaimet ovat C.C. Tällä on numerologinen merkitys. CC = 33.

Vapaamuurarien korkein asteluku: 33

Doc pelastaa Claran kuolemalta ja rakastuu häneen ensisilmäyksellä. Clara saapuu myöhemmin Docin verstaalle ja hänellä on mukanaan teleskooppi, jolla viitataan Sofian kannattelemiin sauvoihin.

Sauva löytyy myös Taikuri-kortista. Elokuvassa Doc edustaa taikuria. Taikurilla viitataan muinaisiin viisaisiin, jotka olivat huipputaitavia astronomeja. Sekä Doc että Clara kannattelevat teleskooppia.

Muinaiset viisaat olivat mestarillisia astronomeja. He tunsivat tähdistöt ja taivaankappaleet. Kaikki maailman uskonnot on rakennettu muinaisten viisaiden astronomisten ja astrologisten oppien päälle. Tähdistöt ja taivaankappaleet saivat ensin nimiä, sitten kuvia ja lopulta persoonia. Persoonista syntyi jumaltarustoja ja jumaltarustoista uskontoja. Kaikki maailman uskonnot ja mytologiat juontavat juurensa tavalla tai toisella tähdistöihin ja taivaankappaleisiin. As above, so below.

Eliitin Esoteeriset Symbolit
Narri, Taikuri ja Maailma-kortin Sofia

Elokuvassa siirrytään seuraavaksi koko kylän juhliin, jossa kellotorniin tuleva kellokoneisto julkistetaan pormestarin toimesta. Clara ja Doc aloittavat tanssin lavalla, joka on koristeltu ympäriinsä havun oksilla. Kuusi tuottaa käpyjä ja käpyrauhanen on avain korkeammille tietoisuuden tasoille. Katsokaa kortissa tanssivaa hahmoa seppele ympärillään. Seppele kuvaa aikaa, syklisyyttä ja ikuisuutta. Tansseissa julkistetaan kylän yhteinen kello.

Koko tanssilattia on ympäröity havunoksilla. Suoraan kortista. Sofia tanssii seppeleen keskellä.

Kun Marty näkee Docin ja Claran tanssimassa, hänet pyydetään kokeilemaan asetta. Hän ampuu viisi kertaa ns. napakympin eli viisi kertaa maalitaluihin, jossa pitää osua ihmisen sydämeen.

Tällä viitataan neljän elementin yhdistymiseen, joka muodostaa ns. viidennen elementin (quintessence). EES-blogissa tämäkin oli hyvin selostettu (täällä ja täällä):

Tarina menee yksinkertaistetusti näin: neljä elementtiä – maa, vesi, tuli ja ilma – muodostavat yhdistyessään viidennen elementin. Tuo viides elementti on esoteerisessa mielessä sellainen olemisen tila, jossa saavutetaan korkea tietoisuuden taso – eräänlainen jumalainen harmonia: quintessence. Neljästä syntyy viides, joka on jotain suurempaa.

Monet varmaan muistavat miten Marty (elokuvan narri) katsoi elokuvatrilogian ensimmäisessä osassa maasturia ja haaveillen sanoi: “some day.. some day..”. Tuolloinhan auto pysähtyi tarkoituksenmukaisesti Texaco-logon alle. Tuo logo on quintessence-tunnus. Eksoteerisesti Marty haaveili autosta. Esoteerisesti kerrottiin kuinka narri tavoittelee viidettä elementtiä – viimeistä Maailma-korttia.

Kun Martyä pyydetään osallistumaan ampumistestiin, hänelle sanotaan kolme kertaa “Son”. Tämä on myös viittaus pyhään kolminaisuuteen.

Kun Marty on ampunut viisi kertaa maalitaluihin (sydämiin), häneltä kysytään missä hän on oppinut ampumaan noihin hyvin. Hän vastaa 7-eleven.

Ekstoreerisesti tällä viitataan kauppaan, jossa hän olisi oppinut ampumaan peliautomaatilla, mutta numerosarjalla 7-11 on myös esoteerinen merkitys.

Ainiin ja siitä tulikin mieleeni… Marty on ottanut täällä villissä lännessä itselleen uuden nimen, ettei hänen taustansa paljastuisi. Hän käyttää nimeä Clint Eastwood. Keksiessään tämän hämäys-nimen, hän ensin esitteli itsensä ensin sukunimellä (Eastwood).

Eksoteerinen (pinnallinen suurelle yleisölle tarjottava) selitys on tietysti se, että hän keksi hauskasti käyttää lännenelokuvista tutun näyttelijän nimeä. Hehheh. Teatterissa oli varmasti yleisöllä hauskaa. Mutta uskokaa pois, vielä makeammin nauroivat ne, jotka tiesivät mihin tällä viitattiin. Varoitan kuitenkin, että viimeistään nyt osa tämän blogin lukijoista putoaa kelkasta…

Katsokaapa tätä vapaamuurarien tracing boardia:

Siellä näkyy kolme pylvästä. Näitä voitaisiin symbolisesti kuvata myös puina (wood). Keskimmäinen pilari kuvaa viisautta. Sen yläpuolella nähdään kaikkinäkevä silmä. Jos katsotaan kuvaa tarkasti, huomataan sen jokaisella laidalla ilmansuunnista kertovat merkit. Oikeanpuoleinen pylväs on kuvassa näkyvän huoneen etelälaidassa (S = South = etelä). Vasemmanpuolienen pylväs on huoneen pohjoislaidassa (N = north = pohjoinen). Keskimmäinen pilari on huoneen itälaidassa (E = east = itä). Tämä keskipilari on viisauden (Wisdom = W) pylväs. Tämä on “Eastwood” eli itäpuu, itäisen päädyn pilari, keskipilari masonisten Jachin ja Boaz pylväiden välissä.

Huone kuvaa Salomonin temppeliä – ihmisen tietoisuutta – sielun pelilautaa. Mustavalkoinen lattia kuvaa materialistista vastakohtien maailmaa, josta sielun pitää kiivetä kohti valaistumista. Ei siis ihme, että elokuvatrilogian viimeisessä osassa, joka kuvaa Tarotin viimeistä Maailma-korttia, Narri keksii ottaa itselleen nimeksi “Eastwood”. Tajuatteko?

Tästä tismalleen samasta syystä elokuvan alussa nähtiin kohtaus, jossa Marty (narri) pelasi shakkia koiran (Anubis) kanssa.

Shakkilaudan kolmessa kulmassa oli tukikepit, jotka kannattelevat katto-osaa. Neljäs kulma roikkuu vähän alhaalla. Sähjohdot tulevat siitä kohtaa alas, josta puuttuu neljäs tuki. Miksi kolme tukea ellei sillä olisi symbolinen merkitys? Aivan – tämä shakkilauta kuvaa samaa vapaamuurarien tracing boardia.

Mustavalko-ruudullisella laudalla näkyy pelinappuloita, joista jokaisesta lähtee sähköjohto ylös. Tällä kuvataan ihmisten yhteyttä “suureen arkkitehtiin” oman sielunsa välityksellä. Elämä on peliä.

Myös myöhemmin Doc nähdään työpajassaan kiipeilemässä tikkaita pitkin ylös ja alas, joilla viitataan tässä tracing boardissa näkyviin jaakobin tikkaisiin. Siinäkin ihmiset kulkevat ylös ja alas.

Aivan kaikki tässä elokuvatrilogiassa on tehty esoteeristen oppien pohjalta. Mikään ei ole sattumaa!

Otetaan toinen esimerkki: Vaatteet jotka elokuvassa Marty saa.. Niiden kuviointi on tehty tarkoituksella kaksimerkitykselliseksi. Eksoteerinen selitys kuvioille on se, että siinä näkyy atomin kuvat. Hahhah taas. Teatterissa naureskeltiin, että eihän ihmiset 1800-luvulla vielä edes tienneet mitä atomienergia on.

Esoteerinen selitys kuvioille on se, että Martyllä on vaatteissaan viisi Daavidin tähteä (katsokaa atomin sisälle muodostuvia kuvioita). Daavidintähdestä voi lukea lisää EES-blogista: Aton-kultti – osa 7: Daavid

Samoin se, että Marty päätyy heittämään saappaansa karhun ruoaksi on tarkoituksellista.

Ensinnäkin se karhu:

Muinaiset viisaat tunnettiin monilla nimillä. Yksi nimi, jolla he kutsuivat itseään, oli arkadialaiset (arcadians), “karhun kansa” (arca = karhu). He nimesivät itsensä karhun mukaan, koska karhu edusti heille jotain erityisen pyhää. Ison karhun tähdistö oli heille universaalin äidin arkkityypin symboli. He olivat “Suuren Äitikarhun lapsia”. –Eliitin Esoteeriset Symbolit

Koska Marty meneettää saappaansa, hänen on pakko seikkailla villissä lännessä Nike-lenkkareissa. Tämäkään ei ole sattumaa. Kortissa on seppele ja seppele on merkittävä symboli Nikeen liittyen. Nikestä voi lukea myös EES-blogista: Runebergin patsas

Nike-lenkkareissa on myös kaksi muuta symboliikan tasoa. Logo joka kengissä näkyy tuo mieleen Hermes-jumalan, jolla oli siivet sandaaleissa. Tarotin Maailma-kortissa on vanhemmissa korttipakoissa nähty Sofian tilalla Hermes. EES-blogissa on paljon juttua Hermeestä.

Lisäksi Niken logon voi nähdä Saturnuksen renkaana tai Kronoksen veitsenä, jolloin sillä viitataan Saturnukseen – ajan jumalaan ja Maailma -kortin astrologiseen vastineeseen . Yhtä kaikki, Nike-kengillä on elokuvassa hyvin symbolinen merkitys.

Nyt muuten tajusin, että tässä elokuvassa on niin paljon symboliikkaa, että en saa sitä millään mahtumaan tähän yhteen juttuun. Olisin halunnut tehdä yhden jutun per elokuva, jotta tämä analyysikin olisi pysynyt trilogiana, mutta se ei nyt vain onnistu. Muuten en saa ikinä tätä julkaistua ja haluan mahdollisimman nopeasti korjata sen eilisen virheeni.

Eli… Jatkan tarinaa seuraavassa osassa. Namaste.

Lue seuraava osa ››

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *