Narrin matka: Tomorrowland – A World Beyond, osa 3

Hyvää 11:11 päivää kaikille! Toivottavasti kaikki muistaa, että synkronisiteetit eivät ole sitä varten, että juostaisiin kauppaan ostamaan krääsää. Singles-day on vain yksi tapa, jolla ns. metafyysiset ilmiöt pyritään kääntämään markkinatalouden ja materistisen maailmankuvan vetureiksi.

Mutta eipä siitä enempää. Jatketaan elokuvan analysointia. Tämä on jatkoa juttusarjan edelliselle osalle. Juttusarjan ekaan osaan pääset tästä linkistä.

Kortti nro 6: Rakastavaiset

Tarotin Rakastavaiset -kortti kuvaa eriytymistä – ei yhdistymistä. Kortissa nähdään enkelimäinen hahmo loistava aurinko takanaan ja pilvet alapuolellaan. Mies katsoo naiseen ja nainen puolestaan enkeliin. Tärkeä yksityiskohta on yksittäinen horisontista nouseva vuori kortin keskellä.

Elokuvassa Casey saa “lantin”, jonka avulla hän pystyy näkemään toiseen ulottuvuuteen. Hän näkee kaukaisuudessa vuorimaisen rakennelman (ihan kuin kortin keskellä oleva vuori) ja sen takana auringon ja pilviä. Hän kokee näyn – aivan kuin näkisi enkelin – tai ns. uuden Atlantiksen – uuden maailman. Suoraan kortista.

Casey käy “toisessa ulottuvuudessa”, mutta hänen vieressään oleva mies näkee vain Caseyn. Kortissa tosiaan sama – nainen katsoo enkeliin ja mies naiseen.

Kohtaukseen on otettu tarot-symboliikkaa myös toisesta kortista. Nainen ja mies ovat nimittäin tässä elokuvan kohtauksessa putkassa. Mies on vieläpä käsiraudoissa. Rakastaivaiset -kortin “negatiivinen sisarkortti” on nro 15: Paholainen. Siinä nähdään samat Rakastavaiset -kortin alastomat hahmot, mies ja nainen – mutta kahlittuna. Enkelin sijasta kortissa nähdään paholaismainen / eläimellinen auktoriteettihahmo. Muuten korttien sisältö on aseteltu hyvin samankaltaisesti. Katsokaa niitä rinnakkain niin ymmärrätte.

Eli tähän elokuvan kohtaan, jossa viitataan rakastavaiset-korttiin on otettu piirteitä myös tästä Paholais-kortista, joka on eräänlainen dualistinen vastapari Rakastavaiset-kortille. Paholais-korttiin viitataan myös putkan vartijan (auktoriteettihahmo) kautta, joka luovutta Caseylle hänen tavaransa. Vartijalla on pentagrammi rinnuksessaan.

Toinenkin yksityiskohta kiinnitti huomioni: Vartija palauttaa Caseylle kuusi esinettä luettelemalla ne vielä ääneen (6 = rakastavaiset-kortin numero). Myös tuohon purkkaan liittyy piiloviestejä, mutta en ala sitä nyt tässä selittämään, koska se ei suoranaisesti liity Tarotiin.

Jos vielä pohditaan tätä Rakastavaiset – Paholainen -korttien yhdistelmää… Nainenhan ei tässä elokuvan kohtauksessa näe sitä “oikeaa enkeliä” vaan illuusion – ennalta suunnitellun virtuaalitodellisuus-mainoksen.

Lisäksi poliisiasemalla pyörii televisiossa kauhukuvia pyörremyrskystä (radikaalit ilmastonmuutos -kauhukuvia).

Musta susi kerää energiaa

Casey vilkaisee telkkaria harmistuneena. Koko elokuvan ajan leikitellään sillä tuleeko maailmanloppu vai pelastus (kaksi taistelevaa sutta eli dualistiset vastakohdat). Ehkä siitä syystä rakastavaiset ja paholainen haluttiin laittaa näkyviin tähän? Dualismin korostamiseksi, joka on koko leffan teema..

Lopulta Caseyn isä hakee hänet poliisiasemalta. Matkalla kotiin Casey käy jälleen “enkeli-näyssä”, mutta hänen isänsä ei näe sitä DNA-koodauksen takia ja heille tulee kiistaa. Aiemmin tiiviissä väleissä olevat Casey ja Eddy joutuvat eri teille. Casey joutuu tekemään valinnan “Tomorrowlandin” ja isänsä välillä. Hän valitsee Tomorrowlandin ja lähtee perheensä luota etsimään totuutta. Juuri tätä kortti Rakastavaiset kuvaa – eriytymistä ja vaikeaa valintaa.

Kortti nro 7: Sotavaunut

Sotavaunut kuvaavat ajoneuvoa, muinoin se tarkoitti hevosvaunuja – nykypäivänä esim. autoa – tulevaisuudessa jopa avaruusaluksia. Kortissa nähdään myös tähtitaivasta muistuttava katto ja kypärässä kahdeksansakarainen tähti (aurinkosymboli).

Elokuvassa Casey lähteekin juuri tässä vaiheessa pitkille matkoille. Ensin hän käy uudelleen virtuaalisessa “näkykaupungissa” ja yrittää päästä siellä avaruusaluksen mukaan, johon astuu seitsemän astronauttia (kortin numero). Hänelle olisi paikka siellä vapaana (kahdeksas paikka), mutta hän ei pääse kytiin, koska kyseessä on vain virtuaalinen illuusio. Sen sijaan hän uppoaa veteen ja palaa todellisuuteen. Myös kortissa nähdään vesi (vallihauta) sotavaunujen ja kaupungin välissä.

Katselin jotain vuosia sitten Michael Tsarionin luennot korteista 7 ja 8 ja hän selitti siinä tarkasti sitä miten tärkeä korttipari tämä on ja käytti niihin paljon enemmän aikaa kuin muiden korttien tulkitsemiseen. Kortissa 7 “narri” suorittaa vielä muiden tehtäviä eikä ole löytänyt todellista voimaansa ja rohkeuttaan (joka tulee vasta siinä seuraavassa kortissa nro 8). Kortissa 7 (sotavaunut) ollaan siis oikeasti vasta matkalla.

Casey nähdään seuraavissa kohtauksissa kulkemassa monilla eri ajoneuvoilla. Ensin bussilla ja sitten autolla. Eli avaruualus, bussi ja auto kuvaavat kaikki sitä “matkaa” joka myös Sotavaunut -kortissa nähdään. Jälleen nähdään viittaus Anubikseen sillä bussissa on valkoinen / harmaa koira keulassa ja kyljessä. Greyhound taas kerran.

Elokuvan tässä vaiheessa nähdään myös Athene-tyttö (se Aton-kultin ilmentymä). Hän tulee muka kaupittelemaan keksejä Caseyn talolle, jossa häntä on vastassa Caseyn veli. Kyseessä on jälleen silmänisku asioista perillä oleville. Keksipaketti ei ole sattumalta puoliksi sininen ja puoliksi punainen.

Sinen vai punainen pilleri?

Aiheesta voi lukea EES-blogista: Aton-kultti – osa 23: Sininen ja punainen. Sama viittaus nähtiin piilotettuna myös elokuvan alussa, kun poika (narri) saapui messualueelle (huomatkaa kassissa oleva kuvio):

Red pill or blue pill?

Tuossa samassa keksi-kohtauksessa on toinenkin symboliikan taso tarotin kannalta. Tytöllä on päässään miesten Fedora-tyyppinen hattu (lue: maskuliinisuuden symoli) ja hän kannattelee neliskulmaista keksipakettia rintansa päällä. Sotavaunut-kortissa nähdään mies jolla on maskuliinisuutta symboloiva sauva tai miekka (riippuu pakasta) ja hänen rintaansa koristaa tarkoituksella neliön muotoinen kuvio. Myös sotavaunujen koppi on kuution muotoinen. Tämän symboliikasta en ehdi nyt selittämään. Lyhyesti sanoen: Tarotissa varsinkin neliö, kolmio ja ympyrä ovat isolla tavalla symbolisesti merkittäviä ja kaikella on esoteerinen merkitys.

Kohtauksessa Athene kutsuu poikaa painokkaasti nimeltä “Nathan” (kaikki muut ovat kutsuneet häntä tähän asti Nate-nimellä). Athene vaatii Nathania kertomaan missä Casey on.

Poika vähän säikähtää että mistä tyttö tiesi hänen oikean nimensä. Ei mikään ihme, kun miettii mistä nimi tulee

The meaning of the name in Jewish culture could be rendered “he has given” or “he will give”

Ja niinhän tässä elokuvassakin käy, että kun tyttö nimeltä kutsuen vaatii niin poika antaa tiedon eli kertoo mihin Casey on mennyt. Nathan oli myös profeetta Kuningas Salomon aikaan. Kaikki vapaamuurari-jutut juontaa juurensa Salomonista ja siitä kuuluisasta temppelistä.

Taas yksi sivuhuomio: Elokuvassa näytetään negatiivisen maailmankuvan aivopesu-tekniikoita, joiden avulla ihmisiä estetään saavuttamasta yhtään korkeampia tiedoisuuden tasoja. Samalla tavalla niitä näytettiin myös Truman Show-elokuvassa, jossa Trumania yritettiin estää näkemästä totuutta. Tässä elokuvassa Casey törmää koko ajan mainoksiin, joissa alitajuisesti tuputetaan ideaa maailmanlopusta. Hän on kuitenkin päättänyt, että hänen tulevaisuus on toisenlainen eikä anna hölynpölyn vaikuttaa häneen.

Ihmisen tietoisuus on siitä jännä juttu, että sitä pystytään ohjelmoimaan…

Elokuvan seuraava kohtaus on jo tutuksi tulleella tavalla täynnä symboliikkaa. Casey astuu “Blast from the past” -nimiseen kauppaan. Nyt kannattaa muistaa mitä kirjoitin edellisessä jutussa eli aina kun viitataan aikaan, viitataan jumalaan EL ja taivankappaleeseen nimeltä Saturnus.

Kaikki Back to the Future-elokuvaa analysoineet varmaan saa tässä vaiheessa kylmiä väreitä. Siinä elokuvassa oli nimittäin tismalleen saman niminen kauppa ja päähenkilö löysi sieltä “greys-almanakan”, josta pystyi hyödyntämään tietämiään tulevaisuuden tapahtumia. Tuossa leffassa kaupan ikkunassa oli monia piiloviittauksia (mm. valkoinen kani). Tuosta Back to the future -elokuvan kaupasta on esitetty hyvin erikoisiakin salaliittoteorioita – tässä yksi: https://youtu.be/eoFs2yhnVPA. On myös ihan uskottavaa näyttöä siitä, että elokuvassa tuodaan taroituksella esiin JFK:n murhan salaliitto.

Mutta tässä elokuvassa, jota nyt analysoidaan, on vähintään yhtä paljastavia piiloviittauksia. Mitä esim. nähdään ja kuullaan ensimmäisenä kun Casey astuu liikkeeseen? Jep… Neil Armstrong astumassa (väitetysti) kuun pinnalle.

Samaan aikaan Caseyn vieressä näkyy vaatteita, jotka on scifi-leffoista (esim. Star Wars pukuja). Jos joku ei siis tiennyt niin ne telkkarista nähdyt Apollo-materiaalit oli juurikin scifiä.

Mutta onko vain sattumaa, että kahdessa elokuvassa on saman niminen kauppa ja molemissa esitetään viittaukset kahteen läntisen maailman suurimpaan salaliittoon ennen 9/11 tapahtumia? Sattumat menee vielä diipimmäksi, kun kohtauksessa näytetään kaupan myyjää. Hän katsoo hypnotisoituneena videokuvaa ydinräjäyksestä. Katsokaa tuo äsken linkkaamani youtube-video niin tajuatte miksi tämä on merkittävää. “Blast from the past” viittaa ydinräjäytykseen, jolla on joidenkin teorioiden mukaan ollut ulottuvuuksia yhdistäviä vaikutuksia. Pitää myös muistaa, että elokuvan alussa nähtiin monia viittauksia atomin symboliin.

Kaupan myyjällä on mekossaan planeettojen kuvia ja vyönsoljessa on kaksi puoliksi sisäkkäin olevaa sydäntä.

Myyjän selkäosassa näkyy etenkin Saturnus isosti. Hänen vierellään on Star Warsin imperiumin sotilas ja Toy Storysta tuttu pahis Zurg. Naisen jalkojen vieressä on iso kuutio, jossa on S-kirjain. Kuutiolla viitataan symboliikassa Saturnukseen – se pitäisi olla selvä jopa ilman tuota S-kirjainta. Nainen sanoo, että heillä on 70% alennus meneillään. Numerologiassa nollat poistetaan = kortin numero.

Blast from the past -kaupan avaruus-aiheinen teema ja naisen vaatteet sopii Sotavaunut korttiin muutenkin. Jos katsotaan korttia tarkasti, hahmon vyössä nähdään eläinradan merkit (tähtikuviot).

Casey laskee “lantin” pöydälle juuri siihen kohtaa lehteä, jossa näkyy musta aukko.

Tämä on jälleen piiloviittaus asioista perillä oleville. EES-blogi kirjoitti aiheesta otsikolla Senaatintori – osa 2: Ulrika Eleonoran kirkko

Ympärillä oleva tumma reunus ei ole pelkkä koriste, vaan viittaa okkultistiseen symboliin Musta aurinko (Black Sun). Esoteerisissa opeissa tämä tunnetaan myös nimellä Keskusaurinko (Central Sun), jolla viitataan galaksin keskuksessa olevaan mustaan aukkoon.

Tässä kohtauksessa on todella monta asiaa, jotka on pakko mainita, vaikka ihan kaikki ei liity Tarotiin..

Seuraavaksi esitellään kaupan myyjän aviomies, nimeltään Hugo Gernsback.

Tuolla nimellä viitataan 1900-luvun alussa eläneeseen scifi- ja radio-alan henkilöön. Ja Saturnusta pukkaa sieltäkin esiin…

Miehen takana näkyy kello. Viisarit osoittaa epänormaalisti numeroihin 10 ja 6. Normaalisti viisarit ei voisi olla noin. Eli taustalla on varmaan numerologiaa… 10+6=16.. 1+6=7 = Kortin numero. Myös naisen silmälaisessa on 16 timantin näköistä koristetta = 7 eli kortin numero.

Sekin kannattaa huomioida, että kaupan myyjäpariskunnasta toinen on mustaihoinen ja toinen valkoihoinen. Lisäksi miehen paitaa koristaa vaakasuuntaiset raidat. Katsokaa korttia ja siinä näkyviä sfinksejä.

Silmälaisessa vain “sattumalta” 16 koristetta?

Tyttö joutuu tässä elokuvan kohtauksessa pohtimaan uskoako tätä myyjä-kaksikkoa. Hehän osoittautuvat “pimeää voimaa edustaviksi”, mutta tyttö ei vielä tiedä sitä. Arpominen valon ja pimeyden välillä sopii kortin teemaan.

Myös se on merkittävää, että koko kohtaus rakentuu kolmen ihmisen ympärille. Kaksi myyjää (musta ja valkoinen) ja tyttö. Kohtaus edustaa Tarotin sotavaunut-korttia, jossa Narri on vielä matkansa “etsikkovaiheessa” – hän ei vielä ole löytänyt voimaansa ja rohkeuttaan, jonka avulla hän tulee lopulta pääsemään sinne “Maailma-korttiin”.

Ovi josta liikeen takahuoneeseen kuljetaan on myös symbolinen. Se on pyramidin muotoinen (sama muoto kuin dollarin takapuolella) ja sen irrallisessa kärkikolmiossa on juuri “sattumalta” Bart Simpson ison silmänsä kanssa. Sattumaa?

Tyttö on jo kävelemässä ulos kaupasta, mutta pysähtyy ovelle. Silloin nähdään, että myös hänen repussaan on iso pentagrammi. Aiemmin sama pentagrammi nähtiin tytön vyön soljessa. Nämä on tarkoituksella kätkettyjä symboleita. Ensimmäinen tähti, jonka Casey elokuvan alussa bongasi oli Sirius. Pentagrammi on vapaamuurareille Siriuksen symboli. Aiheesta oli EES-blogissa hyvää tarinaa: Astro-teologia – osa 11: Venus-kultti. Aika hauska sattuma, että tuossa kirjoituksessa tuodaan esiin Pieni merenneito. Kaupan myyjä-naisen nimi on nimittäin tässä elokuvassa Ursula (yksi hahmo Pienessä merenneidossa).

Kohtaus jatkuu vielä niin, että nämä kohtauksen musta ja valkoinen hahmo ottavat esiin aseet, jotka vähemmän yllättäen ovat vaakasuuntaisesti raidallisia. Myös taustalla näkyy valomiekoista tehty vaakaraidoitus. Katsokaa korttia.

Raitoja raitoja raitoja…

He ampuvat kattoon reiän, suoraan tytön yläpuolelle, jolloin auringon valo tulvii sisään. Jos katsotaan korttia, siinä nähdään hahmo, jolla on kahdeksansakarainen tähti päähineessä. Kahdeksansakarainen tähti on aurinkosymboli.

Tyttö saa taistelun tuoksinassa vaakasuuntaisen naarmun käteensä.

Raita

Athene jäädyttää ajan eräänlaisen suojan/kilven sisälle, jolloin kaksi laser-juovaa jähmettyy huoneeseen. Punainen ja sininen. Erikoisesti Sotavaunut kortissa nähdään vaunujen keulassa kilpi, jossa näkyy punaisella gyroskoopin näköinen muoto. Sama muoto näkyy myös lasereissa.

Raitoja raitoja

Kohtaus päättyy siihen, kun Athene taistelee myyjiä vastaan. Lopulta Athene voittaa ja repäisee Ursulan pään irti.

Irrotettu pää on symbolisesti jälleen kerran äärimmäisen merkittävä. Varsinkin, kun pään irtoamisen aiheutti kaksi naista (Athene ja Casey). Aiheesta voi lukea EES-blogista: Astro-teologia – osa 16: Johannes Kastaja

Irtileikatun pään symboliikassa on temppeliritarien (ja vapaamuurarien) kontekstissa myös toinen taso. Pää (tai kallo) edustaa tiedon ja sen mukana tulevan vallan ja senioriteetin siirtymistä mestarilta toiselle. Symboliikka juontaa juurensa druidismiin ja muinaiseen Irlantiin, josta atonistit ovat omaksuneet valtavat määrät symboliikkaa.

Kun irti leikattu pää löydetään paikalta, se toistelee vieläkin samaa kortin numeroa…

Sekin on tärkää muistaa, että Paluu tulevaisuuteen -leffassa saman nimisen kaupan ikkunassa oli myös “irrallinen pää” – siinä leffassa näyteikkunassa oli nimittäin John F. Kennedyn päästä tehty veistos.

Elokuvan tässä kohtauksessa tytöt pakenevat kahdella eri autolla. Siis aivan kaikki viittaa elokuvan tässä kohdassa korttiin 7 – Sotavaunut.

Lopulta Athene pudotta Caseyn pois autosta ja siihen päättyy tämän kortin käsittely.

Seuraavaksi siirrytään ison arkanan seuraavaan korttiin, mutta siitä lisää juttusarjan seuraavassa osassa. Stay tuned.

Lue juttusarjan seuraava osa ››

6 thoughts on “Narrin matka: Tomorrowland – A World Beyond, osa 3

  1. Hassua miten jotkin asiat voivat syöpyä mieleen. Itselleni niin on käynyt Zootropoliksen kohtauksessa, jossa Judy saapuu junalla kaupunkiin ensimmäistä kertaa. Se kaupungin siluetti – jostain syystä en ole saanut sitä pois mielestäni.

    Nyt tätä lukiessani tajusin, että Zootropoliksen siluetti näyttää erittäin paljon samalta kuin “Tomorrowland”. Ja kuinka ollakaan, myös tuo Zootropoliksen kohtaus ajoittuu kortin numero 6 kohdalle. Ei siis ihme, että alitajuntani piti Zootropoliksen siluettia merkittävänä yksityiskohtana 😀

    Reply

  2. Joo. Zootropolis aukes mulle vähän samalla tavalla kuin tämä leffa. On tää kyllä hurjaa. Tää Tomorrowland on varsinkin niin selvä – vähän niinkuin lapsille tarkoitettu oppitunti Tarotista. Miltä teistä muista tuntuu jotka tajuatte nää jutut? Millasessa maailmassa me eletään, jos ihmiset on oikeasti totaalisen sokeita kaikelle?

    Reply

    1. Lähinnä itseäni on alkanut askarruttamaan ne syyt, jotka ajavat tuotantoyhtiöt käyttämään miljardeja dollareita tarot-elokuvien tekemiseen. Helpoin ja maanläheisin selitys olisi tietysti ison arkanan käyttäminen eränlaisena sabluunana, jonka avulla olisi helppoa luoda mukaansa tempaavia käsikirjoituksia suhteellisen pienellä vaivalla. Mutta mikäli siitä todellakin olisi kyse, luulisi elokuvantekijöiden pyrkivän peittelemään käyttämäänsä “copy + paste” tekniikka – ei suinkaan korostaman sitä, kuten tässäkin elokuvassa oli tehty.

      Se vaiva joka tässäkin elokuvassa on pitänyt nähdä, jotta näyttelijöiden asut, linja-autot, ja muut vastaavat, eksoteerisen juonen kannalta “triviaalit” yksityiskohdat on saatu yhteensopiviksi tarotin kanssa, on täysin ristiriidassa sen kanssa, että tarot-kortteja käytettäisiin vain helpottamaan elokuvantekoa. Eli taustalla on luultavasti jotain ihan muuta, mutta mitä?

      Kaltaistemme foliopipojen pitäminen kiireisenä ja poissa pahanteosta? Kuka tietää 😀

      Reply

      1. Sitten tässä on myös eräs syvällisempi taso, jota en ole ihan valmis vielä käsittelemään tai tekemään siitä mitään johtopäätöksiä. Jostain syystä näiden Tarot-analyysien tekeminen on henkisesti todella raskasta. Eli jollain tavalla nää kuvat (ja sitä kautta myös elokuvat) on oikeasti alitajuntaa vahvasti puhuttelevia. Ne ei ole pelkkiä kuvia. Se on eräänlainen alitajuinen viesti, jonka meidän aivot vastaanottaa täysin meidän tietoisen mielen ohi. Ja sen kanssa painiskelu on todella diippiä hommaa. Vaikea selittää.

        Reply

        1. Voisin sano tietäväni tunteen, ainakin jossain määrin. Tuo edellä mainitsemani kohtaus zootropoliksesta on tosiaankin omalla kohdallani hyvä esimerkki siitä, kuinka jokin eksoteerisesti tarkasteltuna täysin merkityksetön kohtaus voi jättää todella vahvan muistijäljen.

          Toinen vastaava kohtaus joka on jättänyt pysyvän muistijäljen on Leijonakuninkaan alkukohtaus, jossa aurinko nousee horisontin takaa ja “Circle of Life” niminen laulu alkaa soida. Todella vaikuttava kohtaus, ja vaikka zulua ei osaisikaan, syntyy kuulijalle välittömästi mielikuva siitä, että laulun sanoissa on jokin syvällisempi merkitys. Ja mitä ne laulun sanat sitten tarkoittavatkaan suomeksi käännettynä? “Katsokaa, tuolta tulee leijona, isä!” Nuo auringonnousun aikaan huudetut sanat ovat melko veikeä silmänisku niille jotka näistä asioista ovat perillä. Ja täysin sama teema toistuu myös kyseisen elokuvan mainosjulisteissa. Jotenkin veikkaan että siitäkin elokuvasta voisi tarkemmalla katselulla löytää vaikka mitä mielenkiintoista.

          Reply

Leave a Reply to jonikorianteri Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *