A.I. Artificial Intelligence, osa 1

Tämän elokuvan analysointia pyydettiin joku aika sitten kommenttiosiossa. Olen joskus kauan sitten nähnyt leffan, mutta sillä katselulla en jäänyt miettimään sen sanomaa millään tavalla. Nyt katsoin elokuvan pitkästä aikaa uudelleen ja ajattelin jakaa pari huomiota siitä.

Tarot

Tarotin iso arkana löytyy monista Hollywood-leffoista kronologisessa numerojärjestyksessä. Pikaisella tarkistuksella tästäkin leffasta löytyy ainakin kortit 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 18 ja 20 oikeassa järjestyksessä.

On mielestäni hyvin todennäköistä, että tähänkin leffaan on käteketty koko iso arkana numerojärjestyksessä. Ainakin olisi todella outoa, jos noita muita kortteja ei löytyisi tarkemmin tsekkaamalla (toki sekin on mahdollista). Myös narri-kortti eli 0 löytyy ovelasti symboliikan muotoon puettuna.

Teen tästä erillisen jutun myöhemmin, kun olen ehtinyt katsomaan elokuvan vielä uudelleen. Haluaako joku muukin osallistua bongailuun?

Elokuvan “logo”

Elokuvan tunnus on myös mielenkiintoinen (kuva jutun alussa). Siinä nähdään dualistinen vastapari: musta poika valkoisella taustalla ja valkoinen poika mustalla taustalla. Tämän voisi tulkita myös askeleena pimeydestä valoon tai valosta pimeyteen. Puhutaan esoteerisesta symboliikasta ja dualismista. Lisäksi kumpikin poika katsoo ylöspäin, ikäänkuin katsoisi tähtiin (tai toisella tavalla ajateltuna: poika katsoo äitiinsä eli ns. luojaansa).

Dualismia korostetaan myös elokuvan alkupuolella jolloin David (robottipoika) saapuu perheeseen. Hän kävelee huoneistoon sisään ja ensimmäisenä hän päätyy maton päälle, joka muodostuu mustista ja valkoisista ruuduista.

David astuu ruudukko-matolta jo puisille portaille, mutta peruuttaa sitten takaisin maton päälle ja sanoo “I like your floor”. Todella outo kohtaus. Tämän täytyy olla suora viittaus dualistiseen mustavalkoiseen lattiaan, joka löytyy jokaisesta vapaamuuraritemppelistä.

Niin.. David astuu/syntyy dualistiseen todellisuuteen, aivan kuten me kaikki syntyessämme tähän maailmaan.

Elokuvan tunnus muodostaa itselleni myös mielikuvan kirjainparista A.L. Pisteet siellä välissä vielä korostaa mielikuvaa. A.L. on lyhenne sanoista Anno Lucis, joka on vapaamuurareille tuttu ajankäsite “in the Year of Light” (ks. Wikipedia). Eli ns. hetki, jolloin valkeus tuli. Se on n. 4000 vuotta aikaisemmin kuin meidän tuntema “ajanlaskun alku”. Leffassa tulee myös loppupuolella kohtaus, jossa päähenkilö nukahtaa 2000 vuodeksi, joka toi myös mieleen tämän A.L. -teeman.

Lisäksi mielessäni on pyörinyt myös se miten A.I. lausutaan eli “ei” = kirjain A ja “ai” = kirjain i.. Tuon jälkimmäisen voi tulkita myös sanana “silmä” eli “eye”. A-kirjain on eräiden teorioiden mukaan saanut muotonsa Gizan suuresta pyramidista. Mistä sitten tämä “A” ja “silmä” ovat tuttuja?

Elokuvan tunnuksesta tulee mieleen myös kaksoset (tai veljekset). Twins = twin pilars = dualismi. Jännästi elokuvassa nähdään pariinkin kertaan New Yorkin WTC-tornit (twin towers = kaksoistornit) – ja ne tuhottiin juuri elokuvan tekemisen ja julkaisun aikaan vuonna 2001.

On myös kiehtovaa pohtia sitä synkronistista faktaa, että tämä elokuva oli alunperin Stanley Kubrickin “vauva” ja hän ohjasi myös mestariteoksen “Space Odyssey 2001” – tasan 33 vuotta ennen vuotta 2001. Tämän A.I. -elokuvan Spielberg otti tehtäväkseen vasta mestarin kuoltua – sen jälkeen kun Kubrick oli saanut valmiiksi elokuvan Eyes Wide Shut, joka on täynnä eliitti-symboliikkaa.

Numerot 7 ja 10

A.I. -elokuvassa korostuu erityisesti kaksi numeroa: 7 ja 10. Elokuvassa robottipoika (David) aktoivoidaan rakastamaan äitiään lausumalla seitsemän sanaa (Cirrus, Socrates, Particle, Decibel, Hurricane, Dolphin, Tulip). Sen perään äiti lausuu vielä kolme sanaa eli nimet: Monica, David, Monica… 7 + 3 = 10 sanaa.

Myös elokuvan myöhemmässä kohtauksessa David esittää tietokoneelle seitsemän kysymystä, jonka avulla hän pääsee etenemään totuuden etsinnän polullaan.

Numerot seitsemän ja kymmenen toistuvat myös elokuvan lopussa, kun 10 tulevaisuuden “robottia” kerääntyy rinkiin Davidin ympärille ja luo hänelle keinotodellisuuden, jossa hänen äitinsä herätetään eloon. Äiti tuo tässä kohtauksessa pojalle synttärikakun, jossa on seitsemän kynttilää.

Miksi seitsemän kynttilää, jos elokuvajulisteessakin lukee, että poika on 11-vuotias? Niin.. seitsemän kynttilää on tuttu symboli juutalaisille:

Luvuilla 7 ja 10 viitataan oman tulkintani mukaan myös kabbalan 10 sefiraan ja ihmisen seitsemään chakraan. Elämän puun sefira-pyörteet (10 kpl) muodostavat seistsemän tasoa, jotka vastaa näitä ihmiskehon chakra-pisteitä (7 kpl).

Tietysti kun koko elokuva liikkuu keinoälyn ja keinotunteiden teemoissa niin mitkä olisikaan paremmat symboliikan muodot kuvaamaan asiaa kuin kabbala, chakrat ja tarot…?

Numero seitsemän on muullakin tavalla äärimmäisen merkittävä. Jo pelkästään Ev.lut kirkon nettisivuja lukemalla saa selville seuraavaa:

Seitsemää pidetään täydellisyyden lukuna. Juutalaisen laskutavan mukaan se on jumaluuden (3) ja maailman luvun (4) summa. Seitsemän mainitaan Raamatussa useammin kuin mikään muu luku. Johanneksen ilmestyksessä seitsemän mainitaan yli 50 kertaa. Jumalan luomistyö päättyi viikon seitsemäntenä päivänä, ja se on tuonut juutalaisuuteen ja kristinuskoon seitsenpäiväisen viikon. Jeesus kehotti Pietaria antamaan lähimmäiselleen anteeksi ”ei seitsemän vaan seitsemänkymmentäseitsemän kertaa” (Matt. 18:22). Raamatussa puhutaan myös Pyhän Hengen seitsemästä lahjasta, jotka ovat viisaus, ymmärrys, taito, voima, tieto, Herran pelko ja hurskaus (Jes. 11:2-5).

Ja kun tietää elokuvaohjaajan (Steven Spielberg) uskonnolliset taustat, on helppo nähdä yhteydet myös Golemiin ja Sefer Yetzirahiin (luomisen kirjaan). Tässä yksi hauska video aiheesta:

Elokuvassa on hurjasti muutakin symboliikkaa. Ympyrä-viittaukset, viittaukset syklisyyteen, robottipojan ja oikean elävän pojan yhtäläisyydet, ihminen luomassa keinotuntuntaita ja keinoäly luomassa ihmistunteita jne jne… Tämä elokuva on todellakin loputtoman syvä kaninkolo, josta voisi ammentaa pohdittavaa vaikka kuinka paljon.

En tiedä riittääkö oma aikani, mutta yritän jossain vaiheessa kirjoittaa lisää aiheesta. Tämä alla näkyvä kaksiosainen video oli myös mielestäni ihan tiivis hyvä paketti tuohon ympyrä-aiheeseen liittyen:

Juttu jatkuu myöhemmin…

One thought on “A.I. Artificial Intelligence, osa 1

  1. No huh huh, vaikken kyseistä teosta olekaan nähnyt, niin voin jo tämän alustuksen perusteella hyvinkin uskoa sen olevan kauttaaltaan kyllästetty symboliikalla. Itselläni ei ikävä kyllä riitä aikaa sen syvemmin paneutua tuohon elokuvaan, mutta voin täällä kommenttiosiossa taas huudella tuttuun tapaan aina omia näkemyksiäni milloin mistäkin aiheista 🙂

    Tuossa julisteessakin on taatusti todella monia erilaisia ulottuvuuksia. Heti ensimmäisenä mieleen putkahti ainakin nimen David esoteerisempi puoli. Ihan mutulla veikkaisin myös, että noilla julisteesta löytyvillä numeroillakin on omat piilotetut esoteeriset merkityksensä. Nuo kaksi vierekkäistä pojan sivuprofiilia taas tuovat väistämättä mieleen muinaisten egyptiläisten tavan kuvata ihmisiä sivusuunnasta – vasemmanpuoleiselta pojalta löytyy jopa aikakaudelle tyypillinen lannevaate. Pojan asento on tosin melko kankea ja tuo sitä kautta mieleen myös sarkofagit. Onko poika kenties elävä kuollut, aivan kuten me tavalliset profanetkin?

    A-kirjaimella tietenkin on omat lukuisat merkityksensä, ja yhdessä pojan pään kanssa sen voitaisiin nähdä muodostavan myös klassisen “pyramidin irtileikattu kärki + silmä”-yhdistelmän. Pojallahan on vain toinen silmä kohti katsojaa, vaikkei se kuvasta näykään. Ja jos jätetään tuo A-kirjain huomiotta, niin jäljelle jää kaksi pyöreää pistettä, joiden välissä poika seisoo. Ainakin itselleni tulee taas siitä mieleen “two ladies”-symboliikka ja aurinko kahden äitinsä välissä. Mutta voihan se olla että minulla on vain vilkas mielikuvitus, ja tämä kaikki olikin vain sattumaa 😀

    Reply

Leave a Reply to jonikorianteri Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *