A.I. Artificial Intelligence, osa 2

Juttusarjan tässä osassa kerron miksi luulen kaikkien Tarotin ison arkanan korttien löytyvän tästä elokuvasta kronologisessa numerojärjestyksessä. En ole siis etsinyt kaikkia kortteja vielä enkä siis voi olla täysin varma että ne löytyy sieltä. Tämä juttu onkin siis eräänlainen esimerkki siitä millä tavalla itse tätä symboliikkaa elokuvista bongailen. Ehkä tästä on jollekin jotain hyötyä.

Syy miksi aloin epäilemään, että tässäkin leffassa olisi Tarot-symboliikkaa, oli se että huomasin tarkasti elokuvan keskikohdassa selvän viittauksen oikeudenmukaisuuteen. Kyseinen kortti (nro 11 – Oikeudenmukaisuus) on ison arkanan keskimmäinen kortti.

Lisäksi elokuvan lopussa oli tornista putoava poika ja kuolleista henkiin heräävä äiti. Nämä ovat selvä viitaus Tarotin loppupään kortteihin Torni ja Tuomio.

Jos elokuvassa tuntuu olevan joku tällainen yhtäläisyys Tarotiin ja vielä oikeassa kohdassa (kronologista numerojärjestystä ajatellen), on hyvin mahdollista, että elokuvassa on koko iso arkana tarkoituksella.

Kun aloin tarkastelemaan tätä elokuvaa tarkemmin, sieltä tuntui löytyvän muitakin Tarot-viittauksia kuin vain nuo kolme “sattumaa”. Käyn nyt läpi järjestyksessä omat havaintoni. Kommentoikaa vapaasti.

Elokuvan alkukohtauksessa nähdään Cybertronics -yrityksen tunnus. Se on käsiään levittävä “ihmishahmo”, jonka jaloista nousee ikäänkuin auringon säteet tms. Cybertronics valmistaa keinoäly-robotteja. Tämä veistos on ensimmäinen “ihmishahmo”, joka elokuvassa nähdään heti sen jälkeen kun on ensin kuvattu merta.

Myöhemmin elokuvassa käy ilmi, että tämä yrityksen tunnus-hahmo on ensimmäinen asia, jonka David (ihmisrobotti) on syntyessään nähnyt sillä hän on joutunut tuijottamaan hahmoa ikkunan läpi silloin kun hänet on ns. valmistettu. Verratkaa veistosta ja narri-korttia.

Narri-kortti kuvaa ihmisen sielua. Kortissa nähdään nuori mies vuoren jyrkänteen reunalla levittämässä käsiään ja katsomassa taivaalle. Katsokaa elokuvan veistosta, joka sijaitsee korkealla tornitalon seinustalla ja miettikää yhtäläisyyksiä. Myöhemmin David tosiaan istuu tornitalon reunalla tämän veistoksen vierellä.

Kohtaus, jossa poika tajuaa “syntyneensä” veistoksen edessä, on merkittävä. Tämä veistos (ja David-robotti) ovat tulkintani mukaan elokuvan “narri”. Veistos kuvaa Davidin sielua – aivan kuten Tarotin narri-kortti kuvaa ihmisen sielua.

David on siis robottipoika, jonka “sielu” on tullut maailmaan tätä hahmoa tuijottaessaan.

Elokuvan yhdessä kohdassa David vielä kertoo tarkemmin siitä kuinka hän muistaa ensimmäisen näkemänsä asian syntymänsä jälkeen. Linnun, jolla oli siivet levällään ja sen takaa näkyi sulkia. Hän kuvaa tätä hahmoa sekä esittämällä että piirtämällä. Tällä hän siis viittaa tuohon yrityksen veistokseen.

Kortissa narrin hihat todellakin ovat tarkoituksellisesti linnun siipien näköiset ja kädet ovat sivulle levittyneenä.

Mutta palataan nyt elokuvan alkukohtaukseen. Se jatkuu niin, että kamera kääntyy veistoksesta suoraan tiedemieheen (professori Hobby), joka kehittää keinoälyä ja robotteja. Hän pitää luentoa työyhteisölleen (tai muulle tiedeyhteisölle) kävellen pöytien välissä.

Hobby aloittaa puheensa ikkunan edestä, jonka toisella puolella em. veistos sijaitsee. Veistos ja Professori Hobby edustavat yritystä, jonka tunnuksessa on tyylitelty lemniscate-merkki (ikuisuuden ja syklisyyden symboli).

Hobby edustaa ison arkanan korttia nro 1: Taikuri. Kortti puolestaan edustaa muinaisia viisaita. Kortissa taikuri seisoo pöydän takana ja pöydällä näkyy neljä työkalua, jotka vastaavat tarotin neljää maata sekä neljää elementtiä. Taikuri näyttää käsillään “as above, so below” merkkiä ja hänen päänsä päällä on lemniscate-tunnus. Taikurilla on yhteys sekä tähtiin, että maahan – eri ulottuvuuksiin. Aivan kuten elokuvan prof. Hobbyllä.

Kohtauksen myöhemmässä vaiheessa Hobby kohottaa oikeassa kädessään olevaa kuutiota, jossa sijaitsee robotin tietoisuus / äly / sielu. Kuutiosta tulee mieleen myös ashlar-kivi.

Professori Hobbyn jälkeen (vielä samassa kohtauksessa) esitellään nuori kaunis nainen (tai siis naisrobotti) nimeltä Sheila, joka istuu tyynesti tuolissaan. Jos kohtausta katsoo tarkemmin, voi myös huomata, että tuoli sijaitsee kahden pylvään välissä.

Myös nimivalinta herätti huomioni. Sheila-nimen etymologiset juuret ovat Celia-nimessä, joka puolestaan tulee latinankielisestä sanasta “caelum”. Monet varmaan tunnistavat termin “Celestial Bodies”. Puhutaan siis taivaasta.

Tätä robottia esitellessään Hobby ehdottaa, että Cybertronics kehittäisi robotin, joka kykenee myös rakastamaan. Tällä uuden ajan robotilla tulisi olemaan keinoälyn lisäksi myös alitajunta, intuitio ja mielikuvitus.

Sheila edustaa Tarotin Ylipapitar-korttia (kortti nro 2). Kortissa nähdään kuun jumalatar istumassa kahden pylvään välissä kädet sylissään.

Heti Sheilan jälkeen elokuvassa esitellään päähenkilö-perheen äiti (Monica), joka istuu autossa.

Tarotin Hallitsijatar (kortti nro 3) on universaali äiti-hahmo. Tajuatte varmaan yhteyden?

Kamera kääntyy Monicasta suoraan Henryyn, perheen isään.

Tarotin kortti nro 4 (Hallitsija) on universaali isä-hahmo.

Seuraavassa kohtauksessa perheen isä nähdään myös pysähtymässä juuri tämän seinä-maalauksen eteen. Aikamoinen sattuma, jos se sellainen on.

Seuraavaksi elokuvassa näytetään Cybertronics -yrityksen työntekijöitä, jotka antavat ohjeita professori Hobbylle. Lisäksi he etsivät sopivaa kotia lapsirobotille tietokoneen avulla. Ennen tätä kohtausta nähtiin myös lääkäri antamassa ohjeita Monicalle ja Henrylle.

Tarotin ison arkanan seuraava kortti on nro 5 (Hierofantti), joka edustaa neuvonantajaa.

Seuraavaksi elokuvassa alkaa pitkä vaihe, jossa kaikki tuntuu liittyvän rakkauteen, rakastavaisiin ja samaan aikaan myös teiden erkaantumiseen.

Kuvataan mm. Henryn ja Monican suhteen muutoksia robottipojan tullessa perheeseen. Pojan nimi on vielä David, joka voidaan kääntää myös “beloved”. Tästä lisätietoa EES-blogissa: Aton-kultti – osa 7: Daavid

Sitten kuvataan kuinka David aktivoidaan rakastamaan Monicaa. Sitten perheen toinen rakastettu ja kaivattu lapsi (Martin) palaa syväjäädytyksestä perheeseen. Kannattaa myös huomata, että Rakastavaiset-kortin astrologinen vastine on kaksoset. Elokuvan tässä vaiheessa kuvataan uusien veljesten elämää yhdessä. Robottipoika David ja oikea poika Martin ovat kuin kaksoset. Lopulta David viedään pois ja Davidin ja perheen tiet erkanevat.

Nämä kaikki teemat liittyvät korttiin 6 (Rakastavaiset).

Tämän jälkeen Monica ja David lähtevät pitkälle autoretkelle.

Seuraava kortti (nro 7 – Sotavaunut) kuvaa kulkuneuvoa – nykypäivänä autoja.


Lue juttusarjan seuraava osa ››

2 thoughts on “A.I. Artificial Intelligence, osa 2

  1. Tuossa Cybertronics -yrityksen tunnuksessa voisi halutessaan nähdä myös kaksi vastakkaista kuunsirppiä, tai vaihtoehtoisesti myös kaksi isoa C-kirjainta, hieman samaan tapaan kuin esim. Coco Chanelin logossa…

    Reply

Leave a Reply to jonikorianteri Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *