Taxi Driver ja USS Maine National Monument

Katsoin eilen pitkästä aikaa Taxi Driver -elokuvan. Tarkoitukseni oli tarkastella mitä kaikkea siitä oli lainattu tuoreeseen Joker -elokuvaan. Näillä kahdella teoksella on nimittäin aika paljon yhteistä. Niistä voisi vaikka joskus kirjoittaa jutunkin.

Ajauduin kuitenkin elokuvaa katsellessani miettimään ihan muitakin asioita. Yksi mielenkiintoinen yksityiskohta liittyy elokuvan loppuvaiheeseen, jossa päähenkilö saapuu New Yorkin Central Parkin lounaiskulmassa sijaitsevalle monumentille seuraamaan poliitikon (Palantine) puhetta.

Palantine poseeraa pariinkin kertaan tismalleen samassa asennossa, kuin hänen takanaan näkyvän veistoksen nuori poika. Tätä korostetaan vielä eri kuvakulmia käyttämällä.

Mikä tuo veistos sitten oikein on? Noh.. Ei mennä vielä niin pitkälle vaan edetään askel askeleelta. Elokuvassa tämä poliittinen tilaisuus alkaa siten, että Palantine mainitsee paikan (Columbus Circle). Tuo nimen lyhenne CC on muuten sattumalta taas 33 (C=3). Aika erikoista, että myös Christopher Columbuksen nimikirjaimet ovat nuo samat eli CC (=33). Monet varmaan tietävät myös käsimerkin, jota Columbus näyttävästi esitteli kun hänestä tehtiin muotokuvaa:

Kyseinen paikka eli Columbus Circle tosiaan sijaitsee tuolla New Yorkissa Central Parkin kulmassa. Kyseessä on liikenneympyrä, jonka keskellä on Cristopher Columbuksen muistomerkki.

Tämä Columbus-muistomerkki olisi ihan oman pohdinnan arvoinen sillä siitä löytyy mm. siivekäs poika, joka katsoo karttapalloa (maailma eli World). Toiselta puolelta löytyy kotka, joka pitää kynsissään kahta kilpeä. Lisäksi siinä on kylttejä, joissa puhutaan maailmasta (World). Olisi kiva kuulla analyysi tästä teoksesta EES-blogilta.

Teos tuo mieleen myös toisen valtavan Columbus Monumentin, joka löytyy Barcelonasta. Molemmissa veistoksissa Columbus seisoo pitkän pylvään päässä. EES-blogi teki joskus analyysiä tuosta Barcelonassa sijaitsevasta veistoksesta: Narrit taiteessa – osa 9: Columbus Monument

Mutta palataan Taxi Driveriin ja siihen poika-veistokseen… Vaikka elokuvan kohtauksessa sijainniksi sanotaan tuo Columbus Circle niin patsas, joka Palantinen takana nähdään, on liikenneympyrän ulkopuolella, Central Parkin kulmassa. Sen nimi on USS Maine National Monument ja se on suunnattu suoraan tuohon Columbus monumenttiin päin.

Columbus Circle keskellä ja USS Maine National Monument sen yläpuolella.

Teoksen sanotaan olevan muistomerkki uponneella USS Maine -aluksella kuolleille merimiehille. Mutta jostain syystä siinä näyttäisi olevan aika paljon muutakin symboliikkaa… ja varsinkin atonistista sellaista.

Jos aloitetaan huipulta niin mitä siellä nähdään? Wikipedian mukaan seuraavaa:

A sculpture group of gilded bronze figures atop the pylon represent Columbia Triumphant, her seashell chariot being drawn by three hippocampi, modeled by Audrey Munson.

Niinpä niin, Columbia. Ja katsokaapa tarkasti mitä tuo seppelepäinen nainen pitää oikeassa kädessään…

No siellähän on tietysti fasces eli suomeksi vitsakimppu. EES-blogissa oli myös tästä symboliikasta juttua: Aton-kultti – osa 16: Kolumbuksen ritarit

Tässä pienoismalli tuosta teoksen yläosasta:

Vasemmassa kädessä näkyisi olevan oliivinoksat. Siitäkin löytyy juttua samasta blogista: Aton-kultti – osa 2: Oliivinoksa

EES-blogissa oli myös juttua näistä nais-veistoksista, joissa tuntuu toistuvan aina samat aiheet. Jutun otsikko oli Runebergin patsas ja siinä sanotaan mm. seuraavaa:

Kaikki edellä mainitut kansalliset henkilöitymät juontavat juurensa antiikin kreikkaan ja Pallas Athena -jumalattareen, joka on edelleen Kreikan kansallinen henkilöitymä. (Tunnettiin myöhemmin Roomassa Minervana.) Pallas Athene kuvataan yleensä soturineitsyenä, joka kantaa joko miekkaa, keihästä, kilpeä tai seppelettä – yleensä jotain näiden yhdistelmää. Usein kansallisissa henkilöitymissä keihääseen on ripustettu lippu. Joskus antiikin patsaissa Pallas Athene kuvataan kannattelevan oikeassa kädessään Nike-jumalatarta, jolla on kädessään seppele. Nike oli kreikkalaisessa jumaltarustossa Atheneen hyvin kiinteästi yhdistetty kumppani, joka voidaan nähdä Athenen eri persoonana, tai saman arkkityypin toisena eri puolena.

Kun katsotaan teoksen alaosaa, siellä nähdään se poika levittämässä käsiään (juuri se jonka edessä Palantine elokuvassa seisoo).

Pojasta tulee itselleni tietysti mieleen Tarotin kortti “Aurinko”, jossa nähdään pieni poika ratsastamassa valkoisella hevosella ja levittämässä käsiään. Kortti kuvaa onnistumista. Veistoksessa poika on laivan keulassa ja laiva on ympäröity seppeleellä. Laivan keulassa on kotkan pää. Myös Tarotin Narri-kortissa (nro 0) nähdään laukussa kotkan pää.

Pojan takana on nainen, joka levittää käsiään ja hänen edessään on nainen ja mies selät toisiinsa käännettynä. Tämä toi mieleeni kortin “Rakastavaiset”, jossa on sama asetelma. Kortti kuvaa eriytymistä.

USS Mainen uppoaminen johti Yhdysvaltain ja Espanjan väliseen sotaan vuonna 1898. Siitä mikä taho oikeasti upotti USS Mainen on esitetty erilaisia teorioita ja myös salaliittoteorioita.

Myös veistoksen sivuilla ja takapuolella on veistos-hahmoja, mutta en ala tästä enempää höpöttämään. Ehkä EES-blogi haluaa tehdä lisähuomoita tai tarkennuksia tähän koko aiheeseen liittyen?

Taxi Driver -elokuvan loppuosa on muutenkin hyvin erikoinen. Oletteko koskaan miettineet mitä se tarkoittaa? Elokuvan loppupuolella päähenkilö muuntuu “tappajaksi” ja leikkaa tukkansakin irokeesi-tyyppiseksi. Sen jälkeen hän lähtee omalle “amok-juoksulleen” (ja tämän reissun aikana hän myös päätyy sinne Columbus Circlelle). Elokuvan lopussa hahmo nähdään kuitenkin ihan kunnossa ja hänen hiuksetkin ovat palanneet normaaliksi. Eli ovatko kaikki tapahtumat vain päähenkilön mielikuvitusta?

Yksi varsin outo kohtaus on se, kun päähenkilö leikkaa paitansa oikean hihan irti.

Miksi? Miksi tämä hihan leikkaaminen on haluttu näyttää elokuvassa, kun sillä ei tunnu olevan juonen kannalta mitään merkitystä. Vai missasinko jotain? Sitä paitsi heti seuraavassa kohtauksessa vielä näytetään sama mies ehjä paita päällään. Mitä ihmettä?

Onko kyseessä symbolinen / allegorinen kuvaus olomuodon muutoksesta, jonka päähenkilö käy päänsä sisällä tai henkisesti läpi? Onko tässä mahdollisesti viittaus myös siihen mitä vapaamuurarit käyvät läpi initiaatio-riiteissään? Eikös niissäkin ole toisen käden hiha ylhäällä tai revittynä?

Elokuvassa taksikuski on koko leffan ajan tähän asti ollut maailman tapahtumien sivustaseuraaja. Hän katselee New Yorkin kaduilla vaeltavaa ihmissaastaa ulkoisen tarkkailijan näkökulmasta eikä puutu edes alaikäisen tytön paritukseen. Vasta elokuvan tässä kohdassa hän päättää osallistua ympäröivän maailman tapahtumiin ja ottaa ohjat käsiinsä. Onko tästä Taxi Driverin kokemasta metamorfoosista tehty jotain analyysiä? Lukisin mielelläni…

Tämä juttu saattoi olla ehkä hieman sekava kokoelma havaintoja, mutta toivottavasti saitte siitä jotain irti.

8 thoughts on “Taxi Driver ja USS Maine National Monument

  1. Lisätty maininta Narri-kortissa näkyvästä kotkan päästä (vrt. veistoksen laivan keulassa näkyvä kotkan pää)

    Reply

  2. Liittyen tuohon laivateemaiseen patsaaseen tuli mieleeni, että olen nähnyt vastaavan oloisen Pietarissa. Siellähän se olikin. Ks. rostral columns.

    Reply

        1. Tarkoitin tuota mainitsemaasi Pietarin patsasta ja sen muodostamaa kokonaisuutta.

          Reply

          1. Ah, sori. En tajunnut että vastaus oli Lönnbohmille. Sori 🙂

    1. Tuo Pietarin paikka taitaakin olla melkoinen symboliikan aarreaitta, ilmakuvassa näkyy mm. kahden pylvään väliseen puistoon tehty pyramidi + silmä-kuvio. Puiston viereen on myös rakennettu lähes tyylipuhdas kreikkalaistyylinen temppelirakennus. Näin mutulla veikkaisin kyseessä olevan Venuksen temppeli, aivan kuten Columbia University Visitors Centerinkin? Kaiken kaikkiaan hieno löytö, ja ehdottomasti lisähuomion arvoinen!

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *