Ateneum revisited

Aiemmassa postauksessa nostin esiin Ateneumin taidemuseon ja EES-blogissa jatkettiin asian käsittelyä.

Jos Ateneumin päällä koreilee Tyche (kuten EES-blogissa pääteltiin) niin sehän tarkoittaa sitä, että siellä komeilee kreikkalainen versio Fortunasta.

Ja aina kun puhutaan Fortunasta, mieleeni tulee Tarot ja ison arkanan kortti nro 10 (Kohtalonpyörä), johon tuo jumalatar liittyy läheisesti.

Fortuna nähdään usein kehän keskellä. Aiheesta on jotain juttua mm. täällä: http://www.historynaked.com/tyche-original-lady-luck/

Kannattaa myös muistaa, että museon nimi on Ateneum, ja että Kohtalonpyörä-kortin numero on 10, jonka on englanniksi “ten” tai “a ten”. Sana viittaa samaan asiaan (Aten, Athen, Aton).

Kohtalonpyörä-kortissa tärkeänä yksityiskohtaa on kulmissa olevat neljä siivekästä hahmoa.

Ateneumin neljästä veistoksesta sanotaan Wikipediassa näin:

..neljä päätykolmiota kannattelevaa naishahmoa eli karyatidia jotka symboloivat neljää taiteen klassista lajia: arkkitehtuuria, maalaustaidetta, kuvanveistoa ja musiikkia.

Jaa jaa.. eli neljä karyatidia.

Jos Tyche (Fortuna) on tässä rakennuksessa niin isossa osassa niin voisiko Ateneumistä löytyä muutakin Kohtalonpyörä-korttiin viittaavaa? Voisiko nuo Ateneumin julkisivussa olevat neljä hahmoa vastata Kohtalonpyörän kulmissa olevia hahmoja? Kortissa ne kuvaavat astrologisia merkkejä: vesimies, leijona, skorpioni ja härkä, jotka muodostavat eläinradalle ristin. Nämä puolestaan kuvaa neljää elementtiä: ilma, tuli, vesi, maa ja sitä kautta myös neljää Tarotin maata: miekat (ilma), sauvat (tuli), maljat (vesi) ja lantit (maa). Eli onko Ateniumin neljä pystiä oikeasti pelkästään viittaus neljään taiteen klassiseen lajiin vai voisiko taustalla olla myös jotain esoteerisempaa?

Ja vielä yksi huomio/kysymys noista neljästä Ateneumin patsaasta: Miten ihmeessä tuo toinen veistos (alla) kuvaa musiikkia? Miten Daavidin tähti liittyy musiikkiin? Osaako joku selittää? Vai tajusinko nyt jotain väärin?

Ateneumin julkisivussa on kolme muuta hahmoa näiden neljän pylväs-hahmon keskellä: taidemaalari Rafael, kuvanveistäjä Feidias ja arkkitehti Donato Bramante. Rafaelin kuuluisa teos “Ateenan koulu” sisältää hyvin selkeän “as above, so below” viestin, mutta siitä ehkä lisää myöhemmin.

Myös Tarotin Kohtalonpyörä-kortissa on kolme hahmoa neljän siivekkään hahmon keskellä. Kolme hahmoa pyörii kehässä: yksi ylhäällä, yksi laskemassa, yksi nousemassa.

En ole näihin aiheisiin tämän enempää perehtynyt, mutta jostain syystä koko Ateneum tuntuu liittyvän Atheneen ja “atonistiseen symboliikkaan”. Athenehan oli Minervan kreikkalainen versio ja Minervan symboli (pöllö) on monille tuttu symboli mm. EES-blogista: Ateena ja Athene. Ei siis mikään ihme, että myös Ateneum on koristeltu pöllöä muistuttavilla koristeilla:

No niin… Tää oli nyt vain tällaista intuition herättelyä ja vapaata pohdintaa. Mitä olette mieltä? Onko tällä pytinkillä tällaisia esoteerisia tasoja? Ja lisäkysymys: Mikä siellä kaikkein ylimpänä koreilee?

Lisäys 3.1.2020: Palaan vielä siihen jutun alkuperäiseen aiheeseen eli rakennuksen yläkolmiossa sijaitsevaan jumalattareen… Alla vielä vähän isompi kuva siitä (klikkaa isommaksi). Minua jäi edelleen häiritsemään se miksi jumalatar pitää seppeleitä kahden erilaisen esineen päällä. Toisen seppeleen alla on “pylväs” ja toisen alla on “malja”. Onko ne sattumalta siellä vai symboloiko ne jotain?

Päädyin sitten katselemaan tällaista Alma Mater -aiheista kuvaa (alla), jossa nähdään myös jumalatar, jolla on mural-kruunu. Tässäkin kädet on levitettynä sivuille ja toisessa kädessä malja… Voisiko tässä olla jotain yhtymäkohtaa tuohon Ateneumin mimmiin?

Kirjassa “The Lost Language of Symbolism” sanotaan tästä kuvasta seuraavaa:

Lisäys 2: Otetaan tähän nyt vielä ns. virallinen selitys myös. Eli lainataan Ateneumin nettisivuja:

Turhaan ei rakennuksen julkisivun keskeisimmällä paikalla, sen päätykolmiossa, esiinny kuva Taiteen jumalattaresta seppelöimässä toisella kädellään taidetta, toisella puolestaan taideteollisuutta.

Niin, eli katsojasta katsottuna vasemmalla puolella on ilmeisesti “teollisuus” ja oikealla puolella “taide”. Mutta kuten aina, tässäkin on varmaan eksoteerinen ja esoteerinen puoli..

3 thoughts on “Ateneum revisited

  1. Lisäsin loppuun myös eksoteerisen eli virallisen selityksen symboliikalle.

    Reply

  2. Alma Materin kahta puolta näkyy olevan puut, jotka toki tässäkin löytyvät. Tietenkin myös harppi, kulmaviivain ja vasara löytyvät, varsinaisen hyödyllsen työn puolelta.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *